Co Tiet - Hanoi 80km

9 mei 2018 - Hanoi, Vietnam

Vandaag de laatste rit naar Hanoi. Redelijk geslapen en nog voor 7u de straat op om ontbijt te verzamelen. Er zat een bakker dichtbij en op de kamer ontbeten. Koffie of thee onderweg ergens scoren. Om 7:45 op de fiets. De drukte viel de eerste km mee maar op provinciale weg werd er weer heel wat afgetoeterd. Voor de rust hoef je niet in Vietnam te fietsen. Het was gelukkig bewolkt zodat we in een lekker tempo rustig konden doorfietsen. Na een km of 20 gingen we een dijk op. Hier was het wel vrij rustig. Gestopt bij een veerpontje, lekker onder de schaduw. AWOL mag dit plekje vermelden, links bij km 32.2 ongeveer.

De zon was weer doorgebroken. Mensen bleven hello roepen, what’s your name, how old are you. Waarschijnlijk de eerste Engelse woorden/zinnen uit een schoolboek. Elke dag fietsen we veel scholen voorbij. Maar wat opvalt dat er toch ook veel kinderen gewoon thuis zijn, op straat of jong aan het werk.  Nagevraagd: Er is leerplicht vanaf 6 jaar. Het is nu een warme periode en het kan zijn dat sommige scholen aangepaste tijden hebben. Er zijn ook arme families die de kinderen thuishouden zodra ze iets kunnen bijdragen aan het inkomen.

Via dijken en kleine weggetjes kwamen we om half 12 bij de Hai Ba Trung tempel uit 1160 aan. Er was niet veel te doen, waarschijnlijk was er al een soort ritueel geweest want de kledij hing aan stokken over het plein. Hoewel een belangrijk historisch en religieuze monument, was deze tempel niet te vergelijken met de tempels die we in China gezien hebben. We vonden een restaurant bij het begin van het kanaal, daar hebben we tot half drie gelunchd. Op het laatst kwamen de gasten naar ons toe. Wat we deden, waar we vandaan kwamen, de leeftijd en of ze met ons op de foto konden.

Het ging verder over rustige wegen richting Hanoi, nog een kleine stop genomen bij een bia hoi, heb je nodig om weer af te koelen. Er kwam niemand op dagen, na de lunch gaan ze slapen, Jos pakte een blikje cola uit de gore koelkast en zette de ventilatie aan.

We zaten al dicht tegen Hanoi aan, eerst kwamen er 10 km houtzagerijen en meubelmakers aan. Al dat “fsc” hout krijgt hier mooi dat label. Toen Hanoi in, Miek had zich al oordopjes in haar oren gedaan, ze verwachtte nogal veel getoeter. Maar dat viel nu mee vergeleken we al hadden gehad. AWOL had een mooie route gevonden via kleine straatjes en af en toe een drukke brede weg. Ook de afslag met U-turn naar het west Lake was prima beschreven. We kwamen langs Lam velo, de beste fietsshop van Hanoi. Daar nog even gevraagd of we 2 fietsdozen hadden voor zaterdag. Plotseling stond het verkeer  vast, vanuit een zijweg had een taxi een ongelukkige keer manoeuvre gedaan. De scooters kropen overal langszij, wij ook dus. Na het west Lake kwamen we op ruimere wegen, langs het Ho Chi Min plein, door Jos al fietsend gefilmd. Bij een stoplicht waarschuwde een studente hem dat ze zo je mobiel uit je hand kunnen graaien, niet doen dus.

We kwamen bij de oude stad en we moesten een paar keer linksaf. Plotseling zaten we vast in de avondspits van Hanoi, je kon geen kant meer op, links, rechts, voor en achter je alleen maar scooters of een kleine taxi, die tegen je fietstassen zaten te duwen. Miek had het spel begrepen, je laat geen ruimte en neemt beschikbare ruimte. Als je richting zou aangeven door je hand uitte steken, zou je direct iemand in het gezicht slaan.

De straatjes werden smaller en drukker, we waren vlak bij het hotel, deze lag  op een goede locatie. Om half6 kwamen we bij het Tirant hotel en yes we did it. Buiten stonden ook 2 overduidelijk Nederlandse fietsen, daar werden de onze voorgezet. De ontvangst was uitstekend en ook wij krijgen een free upgrade van de kamer. Die kamer was prima. Lekker groot bed met goede airco en zuivere lucht. Jos heeft meteen de twee fietsdozen geregeld, die hadden ze vastgehouden, voor 10$ per doos.

Voor het diner zijn we naar de 11de etage gegaan waar je een uitstekend overzicht over Hanoi had. Vietnamese springrols, Franse hamburger met Japans bier besteld. Hoe internationaal kun je het maken. Na het diner nog even de kleine straatjes in. Wat een drukte met hier veel toeristen, veel backpackers. Morgen weer vroeg op om naar Halong Bay op cruise te gaan.

1. Valda Noblesse:
    11 mei 2018