Hanoi old quarter

12 mei 2018 - Hanoi, Vietnam

Er was regen op komst. De lucht werd steeds donkerder. Tu, de gids,j had al gezegd dat de moessontijd aanbrak. We zijn naar de 11e etage gegaan om te kijken hoe de regen zou starten. We weten nog van Houston dat het start met een paar dikke druppels en dan krijg je voordat je 10 stappen verder hebt gezet in ene keer een hele douche over je heen. Zo gebeurde het hier ook. We waren net op tijd weer binnen.  Tussen 2 stortbuien door naar een bijzijnde restaurantje gerend waar we op het overdekte balkon het weer en de wegrennende mensen konden bekijken. Later op de avond hebben we daar met de Nederlanders Els en Ge nog een aantal biertjes gedronken. Els en Ge, vrienden van de fiets lid, en een paar jaar ouder als wij, hadden ook de Kunming Hanoi route gedaan, ze hadden 4weken en waren een 4tal dagen eerder begonnen. Het was leuk om hun ervaringen te horen die veel overeenkomen met die van ons maar er waren ook wat verschillen. Het werd een gezellige avond, met verschillende “camping” biertjes.

Het ontbijt weer op de 11 etage met een kop koffie op het dakterras van het hotel, mooi uitzicht weer maar niet zo spectaculair als gisteravond. Vandaag de laatste dag, om 16:00 zouden we naar het vliegveld worden gebracht. Eerst de fietstassen gerangschikt zodat per fietsdoos een lichte tas konden doen en zelf de zwaardere als handbagage. Fietsen inpakken ging, nu de sturen ook omlaag geklapt want de dozen waren iets minder hoog. Goed dat we meteen ochtends deden want Jos ging er behoorlijk van zweten, zeker toen ie erachter kwam dat hij een band niet had leeg gelaten. Gelukkig zat het vlak bij de opening en kon ie na het wiel wat draaien erbij. Onze bellman, ik noemde hem Barac want hij leek wel een beetje op Barac Obama, stond erbij en lachte breed, yes we can!

Goede douche genomen en toen nog een beetje door de kleine straatjes geslenterd. Een lederen riem gekocht en wat nep North Face outdoor materiaal gepast. Een koffie en toen een binnen markt bekeken, wat kleine spulletjes gekocht. Ernaast lag,een soort eetlounge, waar we onze laatste Vietnamese middagmaal hebben genomen, met een Hanoi bia natuurlijk. Toen nog even via kleine straatjes naar het west Lake gelopen, ongeveer 1km, was toch wel heet! Hoe hebben we hierin kunnen fietsen! Gelukkig vonden we een klein terrasje, waar we een koele koffie namen. De taxi genomen naar de “literature tempel”. Dat is ook een van de Hanoi higlights, een tempel en tuin complex uit 1100. Daar was het druk, met complete schoolklassen maar ook afgestudeerden, een soort lsd: laatste schooldag uitstapje. Midden in zo een schoolklas werd juffrouw Mieke door de kinderen geroepen , hello, what’s your name?  Er was ook een soort foto sessie bezig met een aantal modellen, daar had Jos dan weer meer oog voor.

Daarna maar weer terug met de taxi naar het hotel, die taxi reed wel een beetje om, dus op een gegeven moment zijn we gestopt en het laatste stuk zelf gedaan.

Eenmaal inzet hotel nog wat opgefrist en weldra stond het busje voor. Duurde een uurtje voor we op de lucht haven waren. Een fietsdoos toch nog even extra laten infolieen want de bodem was toch niet zo goed. De Ann Tour agent bleeft tot de security checkin bij ons, een van de dozen was toch ietsje te zwaar, maar met een Vietnamees gesprekje werd dat geregeld.

Al met al een fantastisch vakantie!!

In totaal 900km gefietst!, 5250 hoogte meters en ruim 60 uur zadeltijd.