14 St Amand Montrood - La Chatre

18 september 2021 - La Châtre, Frankrijk

Zaterdag 18 september,  een refugee  tussendag, 75km

Was om 7u wakker op camping de La Roche, en de zon begon al door te komen.  Ik ging me wassen in het voorste gebouw van de receptie, was veel schoner, werd bijna niet gebruikt en je kon er de mobiel opladen. Ik had nu jam, boterhammen en yoghurt met muesli als ontbijt. En nog een kop thee gezet. Dat was al een stevig ontbijt, muesli yoghurt met honing ertussen, jam, jam, jam. En dat op de picknick tafel van de andere trekkershut.
In de ene trekkershut zaten Anja & Jaap, uit Friesland, die al vaker fietsvakanties hadden gedaan, gezien hun fietsen. Waren wel nuchtere Friezen, die natuurlijk meteen gehoord hadden dat ik uit het zuiden kwam. Toen ik vertelde dat ik misschien het idee van een trekkershut op een picknickbank zou kopiëren, maar dan voor warm showers, dus geen vrienden van de fiets, geen e-bikers maar echte vakantie fietsers werden ze enthousiast. Jaap noemde allerlei verbeterpunten, zoals iets hoger, dan stoot je je hoofd iets minder (Friezen zijn langer dan Fransen ja), ventilatie roosters, niet op beton etc. Nog een foto van hun gemaakt en daarna gingen zij weg, ik pikte mijn tent in.  Om 10u, nadat ik nog even met Suzanne gebeld had, zat ik ook op de fiets, terug naar het centrum, want daar zou een goede fietszaak zijn. Ik wilde toch een spiegeltje aan mijn stuur monteren en volgens de Friezen zou die zaak in het centrum zoiets hebben. Was inderdaad een goede zaak, Scott mtb dealer, die nieuwe Scott Spark, met zijn afgeschermde demper, stond vooraan bij de kassa. Een spiegeltje voor 15 euro's gekocht en zelf gemonteerd met mijn multi-tool, nog een koffie au-lait en eindelijk om 11u zat ik op de fiets, het centrum was een beetje druk deze zaterdag ochtend.  Het weer was goed deze ochtend, had het al snel te warm in mijn lange mouwen fietstrui. Plotseling haalde ik een echte Camino wandelaar in, ik herkende hem van de grote schelp op zijn rugzak. Was een Fransman, ik heb echt bewondering voor de pelgrims wandelaars. Wat ze motiveert is bij mij nog niet overgekomen, maar ik doe mijn petje af voor ze.
Al rustig fietsend via ene heuveltje na het andere, kwam ik bij een dorpje waar een echt Santiago Camilo bord stond, hier maar ff een pauze gehouden en Jelle & Carla gebeld, die zaten in Nevers te wachten op een nieuw achterwiel, de spaak houder ring was gebarsten, waarschijnlijk omdat ze een kiezelpad hadden genomen in Vezelay.  De trekking fietsen zijn goed maar met volle bepakking moet je niet over een gravel pad gaan, zoals ik zelf al had ondervonden op dag 2.  Gelukkig voor Jelle & Carla was het reserve wiel al opgestuurd en mogelijk maandag of uiterlijk dinsdag in Nevers aankomen, aan niet onaardige stad met veel bezienswaardigheden.
Inmiddels ging het richting 13u en wou ik een Midi lunch restaurant aandoen, het eerstvolgende plaatsje had echter niks, dan maar door naar …. Stevig doortrappend kwam ik daar 13:45 aan en via BC navigator zag ik dat rechts van de route iets was, voor de rest was er niks. Ik erheen, het terras zat vol met gasten die aan de frites met steak zaten, wil ik ook dicht ik. Maar helaas moeder de vrouw had het fornuis al opgeruimd en ik kan het menu vanaf 2u gebruiken: salade buffet met kaas en een dessert.  Daar werd ik toch een beetje boos over, en de gasten hadden goed door dat ik kwaad was, met de fiets kun je het tijdstip niet precies plannen, maar de huiswaard was niet te vermurwen (of de huisvrouw). Geen keus dus, maar ben dan ook royaal 2 keer naar het buffet geweest, daar zei ie dan niks van. Afgesloten met kaas en een dessert en nog een koffie was het toch nog een goede lunch.
Inmiddels hadden zich donkere wolken aangemeld en het zou zeker gaan regenen vanavond/vannacht. Door naar La Chalet, nog 20km, waar volgens het boekje een pelgrims refugee was. Laten we dat een keer doen, stond wel dat je je in het weekend vrijdags al moest aanmelden. De laatste 15 km waren best wel heuvelachting en het weer sloeg om, vlak voor La chalet begon het klein beetje te regenen. De refugee was bij de pastorie, en daar stonden 3 telefoon nummers, het nummer in het LOW boekje gaf geen antwoord. Uiteindelijke via een tweetje op de nummers die bij de deur hingen, kwam er iemand aan, duurde en 15min.
Toen ik stond te wachten kwamen Anja en Jaap, de Friezen, plotseling aan, ze hadden blijkbaar hetzelfde idee. De refugee kostte 15 euro en dat moest gepast betaald worden, dus moest ik nog ergens wisselen. Uiteindelijk zaten om we om 5u in de refugee en toen begon het ook te regenen, just on time. Ben nog de stad in geweest voor wat boodschappen en voor 7euro een paraplu gekocht, want het regende behoorlijk.
S’ Avonds nog naar restaurant Le Duplex geweest en heerlijke mosselen gegeten, maar niet zo lekker als die van Mieke, nog ff met Anja en Jaap gebabbeld, die hun rondje aan het uitzoeken waren en daarna naar bed. Ik had de ene slaapzaal in mijn eentje en de andere zaal was voor Anja en haar Jaap. Welterusten.