3 Namur Habey Givet

7 september 2021 - Givet, Frankrijk

Dinsdag 7 september.  80 km. De Waalse Maas

Prima geslapen in de mselisabeth.com boot van Bernard. Vanuit het raamluikje keek je zo over het maaswater oppervlakte zodat het leek of dat je op een vlak meertje lag.  Het ontbijt had ik niet genomen maar je kon 2 nespresso nemen en ik had nog een snelle jelle en een paar crackers. Daar heb ik buiten op het boot terras in de prachtige ochtendzon van genoten. Om 9u ging de bikeshop open. Had geen schwalbe maar wel vittoria banden van deze maat. Die er opgelegd en ook nog 2 binnenbanden en tube plaksel, je weet maar nooit.   Om 10u was ik klaar om te vertrekken, maar eerst wou ik mijn fietssleutel nog laten kopieren, je weet maar nooit. Mr Bernard wist wel een sleutel maker nabij le Gare, maar deze en nog een meer profisionele konden de sleutel niet kopieren. Blijkbaar een special slot van AXA, dus dan maar niet verliezen. Ik heb er nog een rood koordje aan gedaan, valt tenminste op.

Daarna langs de Maas richting Dinant, 25km, voor de zekerheid de nieuwe band nog iets extra opgepompt. Bleek ie een beetje ballonachtig te zijn en ging ie net de schroef van mijn spatbordje raken, irritant ze een rts, rts, rts geluidje! Eerst maar eens door naar Dinant en daar een lekkere salada als lunch genomen. De route erheen was prachtig, alleen was er hier en daar een stuk route in onderhoud, dusdanig dat zelf ik niet verder kon.

Na de lunch in Dinant, net buiten het stadje maar even gestopt op de voorband en achterband te verwisselen. De voorband was nog een Schwalbe Mondial, en die gedroeg zich niet als een ballon! Helaas zaten bij de picnic tafel 2 dronken clochards, daar had ik geen zin in. Maar even doorgefiets tot aan de volgende sluis, alwaar ik beide buitenband verwisselde in een half uurtje. Tja zo word je er nog handig.  Die ballon als voorband was zo gek nog niet, iets minder hard opgepompt had je toch enig comfort ervan. En de achterband kon wat meer druk hebben.  Zo liep ie lekker de fiets, en via een steeds stiller wordende route naar Givet in Frankrijk.  Gegeven moment zat ik op een via verde, een oude spoorlijn, die langzoam omhoog kroop, a la de Vehnbahn.  Uiteindelijk kwam ik Givet en zag ik een supermarkt, maar even boodschappen gedaan: macaroni, spekjes, een potje tomaat/olijven, en wat kaas. Bleek mijn Garmin niet de Europa zuid kaart te hebben,  had. Ik er zelf vanaf gedaan, om de duitse topo map DEM te kunnen gebruiken, mogelijk kan ik de Europa Zuid nog via Google drive en de ipad erop zetten. Voorlopig zag ik alleen maar de gpx route.  In Givet zelf, vlakbij de brug een break genomen, voor 2 jupiler 0.0.  Zag ik een backpackster met een grote schelp erop, die had dus de Camino gedaan. Ik ging erbij zitten, en het bleek een NL dame uit Haarlem te zijn, die inderdaad nu aan het wandelen was, maar enkele jaren geleden met haar man de LOW met de fiets gedaan had. Ze was erg enthousiast over de LOW, zeer mooi en hoe verder naar het zuiden steeds mooier. En ik vond de route langs de Meus ook al zeer de moeite waard.

Was nu 5u en ik vond het nog te vroeg om de camping nabij Givet te nemen, als ik morgen naar Sedan wil dan kon ik nu al een kleine 20km vanaf doen. Er zou een camping Munipical by Habey zijn, pal langs de route.  De jupiler 0.0 deed toch zijn werk en ik kreeg honger, plotseling een grasveldje met een frites kot erbij en picnick tafels. Hoewel ik boodschappen had gedaan, nam ik een frite mayo en frikandel, zo hoefde ik niet te koken en kon ik verder fietsen wat op dit tijdstip 18u prachtig was.  Om half7 / 7u was ik bij de camping, de eigenaresse reed net weg, die zie ik morgenochtend wel. Er standen en vijftal campers en 1 tentje, ik ging achteraan liggen, naast een oude belgische camper.  Toen ik me ging douchen, trof ik vooraan een motor rijder, met klein tentje, die een NL’er te zien. Jean oorspronkelijk uit Maastricht, maar al 50 jaar in Heiloo Noord Holland wonende, hij hoorde wel meteen dat ik uit het zuiden kwam.  Hij kwam al vaker op deze inderdaad typische Munipical camping en kende ook het dorpje.  Ik merkte op dat ik nu wel een koud biertje mistje, waarop Jean voorstelde om naar het hotel in het dorpje een bierre pression te drinken, was een 500m lopen.

Jean was 71 jaar en had graag terug verhuist naar het zuiden, was iets makkelijker om ander delen van Europa met zijn toermotor BMW te bezoeken,. Dat deed hij veel. Vroeger was ie phsichiater geweest,  kop kinderen, maar zijn vrouw had nog een drukke baan bij de ABN bank. Dus ging ie maar in zijn eentje op pad met de motor. Zelf fietste ie ook en hij wou perse nog mijn fiets zien.  Tijdens de biertjes ook nog over de Haagse politiek, Rutte en Kaag, gekeuveld, ja met een paar biertjes lukt dat wel. Was een leuke avond en om 23u ging ik de slaapzak in, helaas had de camping iets te felle lampen en was ook mijn binnen tent verlicht.  Toch in slaap gevallen, had dan toch 80km gefiets vandaag.