6. Romagne Rust.& regendag

10 september 2021 - Romagne-sous-Montfaucon, Frankrijk

Vrijdag 10 september, rust & regendag, 20km, 5km

Vroeg wakker want ik ging ook vroeg naar bed.  Het regende, eerst een paar kleine buitjes, maar spoedig langdurige buitjes. Ontbijt onder het afdak gedaan, waar de was hing te drogen, lekker bakje koffie gezet en bruin stokbrood met jam.

Daarna wat gaan lezen, Hotel Europa, nog lang niet af.

Om een uur of half elf hield het op, maar volgens YR zou het later weer gaan regenen. Iemand op de camping , Herman Middelkoop uit Bodegrave, kwam langs en vroeg of ie boodschappen voor me kon meenemen.  Ja dat was handing, doe ook maar een pizza (als avondeten). In het LOW deel1 stond een alternatief stukje voor de route hier, bleek naar de hoogste heuvel van de streek te gaan, ongeveer 10km, daar was een Amerikaans monument want hier waren ze in oktober 1918 door het duitse front gebroken en enkele maanden later was. WO I voorbij. Het was inderdaad een zeer strategische heuvelpunt, het dorp was compleet weggeschoten door de artillerie, en herbouwd aan begin van de heuvel.

Het kerkhof ook nog bekeken, met veel oude grafstenen, zoals van mijn opa & oma in Roy.

Daarna via een andere weg terug, zo steil was het nu ook weer niet , tot 7%.  Via de doorgaande weg terug naar de camping, begon weer te regenen en heb even het regenjasje aangehad.

Bij de camping kwam Herman al met de boodschappen, hij had me zelfs 2 blik heineken cadeau gedaan.  Heb ik hem de kleine verrekijker gegeven, ik moet gewicht verliezen. Na een lekker stuk stokbrood met de jam, die Herman mee had genomen, een luie stoel gevonden en een dutje gedaan, daarna Hotel Europa gelezen om om 4u een kleine wandeling door de bossen te maken.  Ik had geen zin om terug via dorp aan achterkant vd velden bij de camping uit te komen, dus ik ben door de weilanden en akkerland gelopen. Roland van de camping had me een wandelkaart meegegeven maar alles stond ook op Backcountry Navigator.  Kwam bij een rode pijl, “American Trail” uit, bleek een bospad over de top van de heuvelrug, de ‘Linde linie”.  Die gevolgd, inderdaad overal kraters nog te zien, er moet hier flink gevochten zijn. Na een 3km kwam ik weer op een kiezelweg uit die terug liep naar het dorp. Tussendoor nog 2 reeen in de verte gezien. Was een mooie wandeling , was om half 7 terug.

Raland was zo vriendelijk om de pizza op te warmen in de oven en zodoende had ik toch een goed avondmaal. Later kwam Herman nog even babbelen aan de picknick tafel die bij mijn tent stond. Hij was een lijvig persoon, praatgraag, en was met zijn 61j bij Agio naar buiten gewerkt.  Hij wilde helemaal nog niet met pensioen gaan.  Hij kwam in deze streek ongeveer 1 maand per jaar, zijn hobby was WO I. Met een aantal vrienden hadden ze een website verdun2017.eu die blijkbaar 1 miljoen bezoekers per jaar telt. Zo heeft een ieder zijn hobbies.

Heb dit verhaal nog getyped en daarmee een einde aan deze leuke rustdag, die heb je ook nodig.

1. Jo:
    10 september 2021
    Goed bezig Jos, wel jammer van de regen vandaag maar ja, je moet ook af en toe rust nemen. Om met je mee te leven hebben we hier in Turijn vandaag ook Pizza gegeten, weliswaar uit een authentieke eikenhout gestookte oven met een Caprese vooraf en een Barbera wijntje erbij, maar toch…Moetkunnen.
    Morgen hopelijk beter weer zodat je weer kilometers kunt fietsen en mooie avonturen kunt beleven.