8 Chalons - Troyes

12 september 2021 - Troyes, Frankrijk

Zondag 12 september 95km

Prima geslapen ondanks het Bulgaren camp naast me, mijn fiets stond er nog. Nog steeds waren ze nieuwe tentjes aan het opzetten.  Ik ging me wassen en meteen door naar de bakker de net buiten de camping lag. Daar een koffie met croissant en een baquette genomen. Terug bij de tent op mijn gemak ontbeten.

Tent afgebroken, die was droog, en daarna door naar de supermarket die ook vlak buiten de camping lag. Fles water, bananen etc. De alternative route vanuit de camping genomen, na 15 km kwam je dan weer op de echte route volgens het boekje. Was lekker rustig die zondagochtend, maar in dorpje stonden plotseling heel veel autos geparkeerd:  een rommelmarkt (daar zijn de Fransen dol op). Ik er ook op, was best druk, zag een kraampje met toy auto’s en eentje ervan was een Shell service busje, die moest ik hebben, woog minder dan een binnenband. Kostte wel 15 euro en ze hadden geen schroevendraaier om het plastic doosje los te draaien, gelukkig had ik mijn multi-tooltje bij me. Verder righting Troyes wat een lange rit zou zijn. Werd ingehaald door 2 mannen mijn leeftijd op Scott mtb.’s. Ik zei goede mtb’s, waarop eentje vroeg waar de reis heenging. Naar de Pyreneeen zei ik, allez bon voyage, was het antwoord.

Lekker door kunnen fietsen via een mooie route zodat ik met de lunch pauze er al 50km op had zitten. Weer vond ik een mooie picknick bank nabij een kerkje, en heb ik uitgebreid geluncht. Er stond zelfs een boekenkast (alleen frans) bij.

Om 13u weer verder, niet veel later kwam ik Jelle & Carla weer tegen, ze waren aan het lunchen (yoghurt met muesli). Ze hadden een lekke band gehad en zich een beetje verreden (dezelfde plek waar ik via de gps na 100 meter al zag dat ik fout zat). Zij reden puur op het boekje.

In Troyes zou geen camping zijn dus om een uur of 3 via google en booking.com een Ibis budget geboekt voor 60 eur, met ontbijt.

Via een ander dorpje met rommelmarkt en enkele 5% klimmetjes kwam ik om half5 aan in Troyes. Ibis receptie had het maar druk met een stel polen. Fiets en bagage kan via de lift naar kamer 205. Blijkbaar heb met dat gesleep van de tassen mijn rug een beetje verrekt, want ik had rugpijn. Snel gedouched en toen te voet de stad in, bij de lounge bank van cafe de la Mar, een ijsje en sans alcohol biertje genomen. Jelle & Carla even vertelt dat ik hier zat en ze wilden vanavond wel samen een restaurantje nemem

In een heel smal middeleeuws steegje vonden we Chez Felix restaurant, frans en een beetje chique. Daar een 3 gangen menu genomen, kip met rijst, voor en na gerechtje. En een fles witte wijn, dat lukte wel met zijn drieen, dacht ik. Maar Jelle dronk al 5jaar geen alcohol dus moest ik hem samen met Carla op drinken. Moest hem ik zelf openen want de serveerster lukte het niet. Jelle had vroeger een eigen bedrijfje dat voor onderwijs instelling subsidies binnenhaalde. Maar het ging mis toen er meer mensen in het bedrijf kwamen, hoor je wel vaker. Beiden hadden ze al een eerdere relatie gehad, en ze hadden elkaar ontmoet op een fietsreis in zuid afrika, en daarna hebben ze nog heel veel fietsreizen gemaakt, ook via AWOL in zuid oost azie. Om 22u verlieten we het restaurant, was erg gezellig.

In het hotel was het bloedje warm, geen airco maar je kunt je afvragen of een airco beter is. De raam open ging wel maar dan hoorde je de autos onderlangs. Ik had wat last van mijn rug, waarschijnlijk gebeurt met het omladen van de fietstassen naar de kamer, altijd lastig in een budget hotel.  Toch een redelijke nacht rust gehad.