Chengjian - Tonghai 75km

27 april 2018 - Tonghai, China

Vroeg wakker, familie nog niet wakker, het eten van gister avond stond nog op tafel. Kleine wandeling langs meertje gedaan en via de vertaal app met een Chinese meneer gesproken. Onmisbaar die app.

Ontbijt bestond uit noodles soep, hadden ze zelf ook. Praatje met de broer die Engels sprak. Hij vertelde dat dit hele straatje afgebroken zou worden, om het meer te beschermen. Jos zei dat ze er waarschijnlijk een lux resort zou worden neergezet. Jammer want het lag wel prachtig.

Om half tien op de fiets, eerst 40km langs schitterend meer. Heel stuk met houten planken wandel pad met uitzicht op het meer. Kleine plas pauze. Jos ging met fiets op het wandelpad maar werd meteen teruggeroepen, bij alles staat een mannetje te controleren.

Wij zelf waren wij het toeristisch object, Mieke moest met 2 dames op de foto en de fietsen kregen heel veel aandacht, ok ok zeiden ze. Verder langs het meer, een lux vakantie resort passerend, inderdaad dus, met slagboom en strak in het pak en voor zich uit kijkende bedienden. Op een klein strandje een kleine pauze waar we de hard gekookte eieren, die we vanochtend bij het ontbijt kregen, opaten. Die van Miek bleek niet zo hard gekookt! de weg was nu vrij rustig, een klim van 1km gehad, dan heb je ook mooie vergezichten. Tijd voor de lunch, maar waar? We kwamen door verschillende dorpjes met onduidelijke restaurantjes. Het boekje van AWOL gaf aan vis restaurant bij 32.8 km en die zag er goed uit. Wij de fietsen tegen de vis bakken gezet en naar binnen. Daar zat een groep Chinezen te eten om een lage tafel met een  soort kook bowl in het midden, die volop stond te pruttelen. Of wij dat ook wilden?

In die bowl zat vis en groenten in, werd zo gekookt.  De Chinezen grijnsden dat het lekker was, wat een troep maken die tijdens het eten, de rijst lag zelfs naast hun tafel.

Miek is niet echt een visliefhebster, dus nog even naar het alternatief, bloemkool, sla, rijst of vlees. Toch de vis bowl gekozen. Jos mee naar buiten om de visjes aan te wijzen die ter plaatse gekilld werden, en zuiver gemaakt. Ondertussen kregen we thee ingeschonken. Toen werd de vis, met specerijen en de bloemkool in de bowl gedaan, eentje begon te flapperen uit de bowl. Snel terug erin gedaan door onze bediende en een soort rieten muts op de bowl zettend. Dat visje werd dus live gekookt!

Eerst een kopje soep uit bowl, zo deed ie het ons voor. Dat smaakte goed. Daaarna de visjes voor Jos, de bloemkool, beetgaar, voor Miek. Smaakte best goed. Jos haalde wel een plastic vork uit de tas, want twee kleine gladde visjes met stokjes pellen zonder de graad dat was te veel gevraagd. Best goede lunch voor 49¥. Als je dan de 1¥ wissel terug geeft dan wordt dat niet geaccepteerd, hetgeen we al meerdere keren hadden mee gemaakt.

Hierna kwamen we bij het einde van het 40km lange meer. Langzaam stijgend gingen we door een dorp omhoog, wat een zooi langs de weg. Uiteindelijk kwamen we bij een y splitsing waar de weg naar links opgebroken was, die kant op volgens de route. Ze hadden de asfalt eraf geschraapt en we konden verder over het grind. Na 500m een grote plas water en tegenover kwam een vrachtwagen aan. Ff wachten en goed kijken waar het ondiep was. Jos voorop en Miek er achtereen gingen we door de 10cm diepe plas van zo een dertig meter lange plas. Blijven doortrappen is dan het belangrijkste en gelukkig had Miek een klein verzet gekozen, dat ging gelukkig goed en het was ook de enigste plas die we tegen kwamen. De weg was wel zo een 5 km onderbroken en stijgend, dus maar rustig verder trappend. Boven kwamen we de bulldozer en een grind stortende vrachtwagen tegen. Gelukkig konden we erlangs, blijkt normaal te zijn, een weg aanleggen terwijl het verkeer er nog doorheen gaat, kwamen we later nog eens tegen.

We zaten inmiddels op een hoogte plateau, 1900m, met allemaal kleine veldjes waar mannen en vrouwen plantjes plantten en irrigeerden. Deels onder plastic stroken. Hier zag je het rurale China, zeker 50j terug in de tijd vergeleken met steden zoals Kunming. We fietsen door een authentiek dorpje met wat tempels en oude gebouwen om een plein. De dorpstraat zelf was ook weer open gebroken en af en toe fietsen we vlak langs de huizen, een soort trottoir is er niet.

Hierna begon de afdaling naar het volgende meer, dat werd beneden een drukke smalle weg met veel kleine boeren trekkers en vrachtwagens. Dat was minder, gelukkig waren we bijna in Tonghai, voor Miek was al dat verkeersgeluid niet zo prettig. Gelukkig gingen we via een zijweg de stad in om half 6 bij het hotelletje komen. Een groot lux geval, we hadden een kamer op de 6de vloer voor 140¥ aanbieding. Bleek later dat we de karaoke van de Chinezen hoorde. Maar we waren zo moe dat we om tien uur meteen in slaap vielen en er geen last van hadden.

Tonghai centrum is wel leuk en we vonden zelfs enige bakkers, hadden we tot nu toe niet gezien. Daar gaan we morgen ontbijten. To be continued.....

1. Thijs:
    28 april 2018
    yeah, nu met foto's !
    Vind ik leuk :-)
  2. Xandra:
    28 april 2018
    Geweldig om te lezen. Vooral dat niet goed hard gekookt ei (je weet dat ik geen eieren eet toch 😜). Slim van die vork voor de vis. Dát noem ik goede voorbereiding 💪🏻💪🏻.