26 Pau - Antwerpen - Weert

30 september 2021 - Weert, Nederland

Donderdag 30 september,  Terugreis TGV, RET trein Maubeuge & Belgie

Vrijdag 1 oktober,  Antwerpen - Weert, 20km

Matig geslapen in het hotel, de bedden waren te kort en je voeten staken dan wel/niet uit. Op tijd het ontbijt genomen, er bleek nog een ontbijtster te zijn, niet druk in dit hotel. De receptioniste was me zeer behulpzaam met het verlenen van strookjes hard papier en plakband. In de TGV moest alles gelabeld zijn, dus ik 8 strookjes geknipt met mijn email en telefoon nummer erop en op de tassen geplakt.
De TGV zou om 9:43 vertrekken, dus ik had nog tijd om een laatste franse cafe-au-lait bij brasserie bar ‘L Europe’ te bestellen. Toepasselijk want het boek “Hotel Grand Europa” van Leonard Pfeijizer had ik bijna uit (een pil van 900 pagina’s). Boek ging over het verval van het oude continent Europa, hoe het word overstroomd door Amerikaanse en Chinese toeristen, maar dat de Europese historie en cultuur ook juist de aantrekkingskracht is van het continent. Met al zijn tradities , regels en gewoontes. Het massa toerisme vernielde dat dan, met als voorbeeld Venetie.
Op de Gare de Pau, was het natuurlijk onduidelijk welk spoor men moest hebben, kwam pas 10 min van te vooren en natuurlijk moest ik via trappen naar spoor A, Franse logica toch.
Was best een drukke TGV, ik zat achteraan in rijtuig 8 plaats 15 en er zou plaats voor de fiets moeten zijn, nou mooi niet, was wel ruimte maar daar hadden de passagiers al hun koffers neer gezet, en niet de kleinste.  Dus heb ik de fiets er maar bovenop gestald, zie foto, deed me denken aan Opel Corsa met 3 mtb fietsen erin.

Tot aan Bordeaux is de TGV nog een normale trein, daarna gaat ie pas op volle snelheid en ben je in 2u in Parijs.  Bij Bordeaux kwam er nog een hele smak mensen erbij en nog een fietser.  Dat paste niet meer, dus heb ik alle koffers her verdeeld en paste beide fietsen erin met ervoor een hele stapel koffers. En de Non  die 2 stoelen verderop zat keek bezorgd naar haar koffer, onderaan de stapel. De fietser bleek naast me te zitten en begon te werken op zijn laptop. Bleek een developer/programmeur te zijn.  Hij had inderdaad ook fietstvakanties gedaan. Laatste vorig jaar vanaf Santiago de Compestello langs de Portugese kust naar beneden, via de Algarve tot Malaga. Als software developer bleef ie dan soms een paar daagjes om te werken, als ie een goede internet verbinding had. Hij wilde weten welke route ik gedaan had en hoe ik mbv fiets-mee.nl de trein geregeld had. Hij hielp me ook met uitladen in Paris Montpernasse nadat alle andere mensen hun koffers er tussen uit gerukt hadden.  Nog snel ff de trein checken, en ja daar lag mijn fietscomputer en sensor op grond, eraf gepushed door al die koffers, die er maar snel weer op terug gezet.

Bonjour Paris, was inmiddels 14u, tijd om nog een lunch te scoren.  Richting Jardin de Luxembourg gefietst, daar zou vast een mooi lunch terras zijn. Inderdaad, langs het park, en de keuken was nog open.  Tot half4 hier gezeten en lekker gelunchend, ben wel binnen gaan zitten, want het was frisjes in Parijs, een artic windje waaide er, de zomer schijnt definitief voorbij te zijn.  Richting Gare de Nord was nog 7km fietsen en kwam hiermee over de 1900km totaal. Nog een ommetje gemaakt om de Notre Dam, grote kathedraal die ze aan het repareren zijn na de grote brand van 2019.  Het eiland in de Seine was afgesloten vanwege het Bataclan process. De Bataclan aanslagen van november 2015 met 138 doden waarvan de meesten in de concertzaal vielen. Volgens mij zou dat heden ten dagen zo weer kunnen gebeuren, de tegenstellingen zijn sindsdien alleen maar verscherpt, wel hebben we meer controle, maar het is een kwestie van tijd dat er een groep door heen glipt.
Parijs wil sinds kort het fietsgebruik verhogen, auto’s mogen nog maar 30 km/u en er zijn verschillende fietsstroken aangelegd. Alhoewel ik het veiliger vond op de bus/taxi baan dan op het fietspad. Die waren soms zeer smal, en met mijn brede bagage blokkeerde ik de snellere fietsers, ring, ring en ze kwamen links & rechts voorbij.
Was iets te vroeg in Gare de Nord, nu stikt het ervan de terrassen, met signeurs die je er naar toe lokken, maar een bierre sans alcohol hebben ze niet, een sneeuwwitje dan maar. De trein naar Maubeuge was een oude regionale trein met 4 stops. Fietsen konden mee, maar je moest ze dan wel door een te smal instap poortje persen. En ze houden gewoon een coupe van 6 de stoelen weg gehaald. Gelukkig was er een jonge franse vrouw, ook met de fiets, die het me voordeed. Ze bleek een PhD Geologie studente te zijn, die haar moeder in Parijs bezocht had. Ze kon aardig engels, dus heb er een hele tijd met gebabbeld. Ze woonde graag op het platteland, de Avesnois streek, vlak onder de Belgische grens.  Naast ons zat nog een dikke algerijnse jongen met oordopjes in.  Toen de conducteur kwam bleek zijn pas niet te kloppen.  Waarom betalen mensen gewoon niet?  Slap van de conducteur dat ie er mee weg kwam.
Het werd spannend of ik de aansluiting met het Belgische spoor zou halen in Maubeuge, de oude ret trein had 15min vertraging en ik had 17 min overstap tijd, met wisseling van spoor. Gelukkig blijf de Belgische trein wachtten en was ik de laatste die met de fiets de trein in stapte. Volgende spannende overstap was Charleroi voor de trein naar Antwerpen, maar dat lukte met 10min goed mede door een hulpvaardige conducteur. De trein naar Antwerpen was een goede trein, veel beter dan de Franse zooi. Maar hij stopte wel in iedere halte en bleef nog een tijd stilstaan op Brussel Centraal.
Om half elf ‘s avonds kwam ik uiteindelijk in Antwerp Centraal uit, nu nog het station uit, via 3 roltrappen,  hetgeen prima gaat met een beladen fiets, gewoon de remmen in knijpen.  Daarna het Ibis hotel opgezocht, lag aan de achterkant van het station in een kale wijk, waar de frisse wind tussen door waaide. Gelukkig kon de fiets in de lift en heb ik die op de kamer gestald. Nog snel naar een nacht winkeltje voor een Leffe & zakje chips. Het thuisfront gebeld, die zaten aan de wijn en hadden voor het eerst de hout kachel aan, dus die hadden het wel gezellig!!
Zelf nog even genoten van de Leffe, chips & charcuterie ham (die nog in mijn food tas zat) en toen in slaap gevallen.
Helaas was ik al om 5u ‘s ochtends wakker, dan maar een aflevering van Breaking Bad bekeken (had wifi) en om half7 het ontbijt genomen. De weersvooruitzichten waren niet goed, ‘s middags regen, dus ik wilde de trein van 8u halen, hetgeen goed lukte. Trein naar Hamont, spor IC3, ook een boemeltreintje met 10 stops, en onduidelijk waar de fiets moest staan. Dus maar in het eerste rijtuig van de drie.  Roept de conducteur in Lommel van wie die fiets is, en waar ie heen moest: Hamont. Ok zegt ie dan past het net op het perron in Hamont, maar niet de hele coupe. Nou dat bleek dus  niet zo, 10 meter te kort van het perron. En daarvoor had ik dus nog een fietskaartje van 4eur op Antwerpen Centraal gekocht. Fiets moest ongeveer een dikke meter naar beneden worden geteld. De conducteur wou hem beneden wel aanpakken, ik waarschuwde hem nog, heb je een goede rug. Maar allee toch nog goed gekomen.
Om kwart  voor 10 in Hamont de fiets op richting  Weert, het laatste stuk, de grens over. Was wel frisjes en hier & daar de wind tegen, maar via de Geuzendijk langs mijn moeders ouderlijk huis, was ik vrij snel in Weert. Daar op het eind via WhatsApp de live locatie geshared met Mieke. Op de Hadsweg stond Miek al klaar om mijn thuiskomst te filmen. Prachtig zo een thuiskomst, en dochter Saray had een cappuccino gemaakt, perfect met een stuk Limburgse vlaai.

Wat een avontuur, 1925km totaal gefietst. Leuke mensen ontmoet en dat moet gezegd worden een zeer goed uitgezette route: LOW:   Langs Oude Wegen en Pelgrims Steden
De laatste pelgrims stempel zetten we morgenmiddag 2 oktober bij het Alleveere kapel in Stramproy, tijdens de Alleveere familie neven & nichten dag.

PS: de verhalen worden nog geschoond en van de foto’s voorzien.

1. Anja:
    2 oktober 2021
    O Jos wat een verhaal.
    En zó herkenbaar met dat gedoe met sporen, treinen en fietsen en conducteurs.
    Maar je bent uiteindelijk veilig terug.
    Groet, Jaap en Anja

Ps wij wachten in Vezelay de komende dagen het slechte weer af en hopen donderdag weer op de fiets te stappen.