Nansha - Xinjie 95km Sauna tocht.

1 mei 2018 - Zhen Xin Jie Dao Ban Shi Chu, China

Vandaag vroeg opgestaan, we wilden op tijd fietsen want in deze tropische hitte viel niet mee. Om half negen stonden we al bijneemt lobby van het heng yang hoetel om uit te checken. De teller op nul gezet voor de ochtend etappe van 42km. Het eerste stuk langs de rode rivier was nog druk maar dat werd na 12km al minder. De rode rivier was wel druk met baggereraars en vis kwekerijen. Na 12 km kwamen we bij een y splitsing uit. Er was een markt en tevens een bus switch station. Bij het tankstation stopte 3bussen van Yunnan travel en al die vrouwen moesten gelijk naar het toilet, een grote wachtrij vormend. Wij hadden een Nescafé smooth coffee blikje genomen. Koffie kun je niet echt krijgen in Zuid-Oost China en het koel blikje is het beste alternatief, zeker bij deze tropische temperaturen en vochtigheid. Om 11u nog een kleine pauze genomen en daaarna verder. De weg langs de rode rivier was nu rustig en goed te fietsen, bananen boomgaarden afwisselend met vrije blik op de rode rivier met meerval viskwekerijen. Aan de overkant van de rode rivier werd er druk gebouwd aan een nieuwe snelweg, een hele klus aangezien het nogal steil omhoog ging. Om 12u waren we al bij de tussen etappe, Huang Chao Ba, een klein plaatsje waar weinig te doen was. Bij het hotel, restaurant wat AWOL in het boekje aangaf, vroegen ze meteen of we wilden slapen of alleen eten. We waar het snel eens, alleen eten., hetgeen betekende dat we dus 2etappes deden vandaag. Dat geeft ons dan de mogelijkheid om 2 nachten in Sapa, Vietnam, te blijven. Lekker hoog in de bergen en niet zo tropisch.

Moesten we wel nog 50 km doen vanmiddag. Dat vroeg om een stevige lunch en veel drinken. Lunch uitkiezen betekent dat je naar een soort groente bar gaat en je groente aanwijst, onderin lag dan ook nog een aantal bakken met vlees, meestal konden we niet bepalen wat voor vlees, en gingen we voor de vegetarische variant. De vrouw ging dan de keuken in waar een grote wok brander een tijdje loeide. Wonderbaarlijk kwam er dan meestal eerst een grote kom soep waarin de sla, spinazie dreef. Vervolgens kwam er dan een soort groente gerecht naar je tafel en later nog een gerecht, waarvan we ons oprecht afvroegen of we dat hadden uitgekozen. Meestal was de combinatie goed, met wat rijst erbij. Bier, cola moest je zelf uit de koeler pakken en om servetten moet je ook zelf op jacht gaan. Maar het smaakte uitstekend. We werden steeds beter in het eten met stokjes. De lepel, vork kon in de tas blijven. Afrekenen deed door naar voren te lopen en met je portemonnee te zwaaien. Dan werd er op een ouderwetse rekenmachine wat in geklopt en kwam er een totaal bedrag op het display te staan, wat meestal tussen de 50 en 100¥ lag. Dus lunch voor ongeveer tien euro.

Dan opnieuw insmeren tegen de felle zon, drinkwater aanvullen en rustig beginnen met fietsen. De tweede etappe naar Xinjie is ongeveer 50km, wel redelijk vlak. Na 18km een stadje weer met markt. We kochten mini banaantjes, wel lekker zoet. We gingen even op een bank zitten in de schaduw en het zweet drupte van onze armen, net als in de sauna. Iets later kwamen we bij een dam uit, de rivier was meer een soort stuwmeer. Daarna ging het omlaag en de rivier stroomde snel. Nog een fruit break gehouden waar je naar de rode rivier, ook wel Song Hong genoemd, zelf kon lopen. Jos zakte wel met zijn schoen in de rode aarde. Na de Splitsing bij een tolgate naar de snelweg werd de weg heel rustig en was het lekker fietsen. Behalve de hitte dan, Jos had wel 3 bidons leeg gedronken en Miek meer dan 1 camelback.

In Xinjie moesten we even zoeken naar het Li Fung new Street hotel, de bloembakken en het uithangbord waren er niet meer. Een uitstekend hotel, waar we met ons paspoort voor de borst gefotografeerd werden, als boefjes.

In het dorp nog een family restaurant opgezocht met hetzelfde groente vitrine tafereel. Ze wilden allemaal op de foto, was wel leuk en lekker eten ook nog.

Morgen op naar de grens, 70km.

1. Valda Noblesse:
    2 mei 2018
    Weer een mooi verhaal.
    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen in Noord-Vietnam...