Jianshui - Nansha 80km

29 april 2018 - Nanhai, China

Goede nachtrust gehad. Ontbijt hadden we gisteravond al bij elkaar gesprokkeld, alleen de thee nog niet, maar die stond op de kamer met een snelkoker. Na dit verrukkelijk noodles vrij ontbijt de fietsen opgepakt en om half tien vertrokken. Toch eerst even nog een stukje Jianshui bekeken, zoals de oude Confusius tempel en tuin uit 1285, dit geheel in de stijl van ons reismotto: de reis zelf is het doel. Ook een uitspraak van de Chinese filosoof Confusius. De tempel en tuin was werkelijk prachtig, bezoekers konden een gids  boeken, confuciaans gekleed in het wit. Dat is nog wat beters als een oortje van de audio tours die in Europa krijgt. De tuin had een meer met in het midden een eilandje met een prieeltje erop. Daar zaten een aantal hoogbejaarde Chinezen authentieke instrumenten te spelen. Dit alles met zang, prachtig. Jos heeft er een filmpje van gemaakt. Een oude Chinese meneer zei hello tegen ons, normaal doet de jeugd dat. De man wilde graag op de foto.

Aangezien we vandaag een zware klim en 80 km voor de boeg hadden konden we niet lang in de tuin blijven.

Het was zondag en de parken waren al gevuld met dansgroepjes, actieve lui die Chinezen. Via de hoofdpromenade naar ons startpunt, waar we toen met de neus in de boter vielen. Een nieuwe winkel werd geopend en een heel ritueel werd opgevoerd, van vuurwerk tot draken dansen, alles omgeven door mooie Chinese dames in kimono stijl gekleed. Daar moesten we toch even op wachten en Jos heeft verschillende filmpjes gemaakt. Uiteindelijk begonnen we pas om half elf aan de koninginnenrit.

Het ging meteen omhoog en over een drukke straat langs vieze industrie, we hadden gehoopt dat het op zondag wel mee zou vallen. Oude en nieuwe vrachtwagens kropen omhoog met daar tussen door auto’s, bussen, bromfietsen en wij dus als enige fietsers. Dit duurde zeker 20 km lang, daarna werd het iets minder. In totaal hadden we bijna 33km geklommen van 1320 tot 1930m. Miek heeft zich kranig omhoog gewerkt, mbv de paar energie repen die we uit Nederland hadden meegenomen.

Terwijl we op het hoogste punt stonden uit te hijgen, kwam een meisje Hello zeggen en we moesten perse koekjes aannemen. Rijstekoeken uiteraard. Weer op de foto. Jos  was in een oud hokje gaan kijken, bleek het een winkeltje te zijn. Nu kam het mooie gedeelte van de dag: 40 km daling door de bamboeplantage, wel geen panda’s gezien! Schitterend! Af en toe zag je de Rode rivier. Daar beneden moesten we aankomen voor het hotel in Nansha. In het hotel mochten de fietsen bij de receptie staan en we kregen direct 2 koude flessen bier aangeboden. Direct gaan douchen om het stadje in te gaan. We weten nu dat in China vanaf 17.00 tot 20.00 wordt gegeten. Jos heeft nog met een gids die Engels spreekt afgesproken om morgen de rijstvelden in Xinjie te bezoeken.

Onder het karaoke geroezemoes in slaap gevallen.

1. Twan:
    29 april 2018
    Petje af voor deze sportieve prestatie!
    Ik wacht nog op het filmpje dat jullie zelf de karaoke show stelen
  2. Chantal:
    30 april 2018
    Ha Jos en Mieke . Trots op jullie ! Super ervaring. Geniet !
  3. Valda Noblesse:
    2 mei 2018
    Chapeau!!
    Leuk dat jullie je reisverhalen delen. Ik geniet mee ...