Kunming Hanoi de voorbereiding en heenreis

23 april 2018 - Kunming, China

Kunming Hanoi de voorbereiding za 21 April

Onze voorbereidingen begonnen in januari, toen bleek dat Mieke twee weken meivakantie had en dan vanwege de vroege Hemelvaart slechts twee dagen extra vrij hoefde te nemen om totaal 22 dagen periode vrij hebben. AWOL, die we 5 jaar geleden van de fiets en wandelbeurs kende, gekontakteerd, of april, mei een goede periode om Zuid-Oost Azië fietsvakantie te doen, ze raden Indonesië of noord Vietnam aan. Het werd zuid China, provincie Yunan, Kunming naar Hanoi, 22 april tm 13 mei, zou ook goede periode zijn voor de hete en regenperiodes.  Het was wel een heuvelig parcours, wel te doen bleek na opvragen van de hoogtemeter profielen. Jos zette alvast een MTB verzet 11-34 i.p.v. 11-28 tanden op Miek haar fiets.

Fietsconditie opbouwen ging net, Miek met de ebike naar haar werk en en Jos mts’en. Daarnaast nog 2 weekenden met de trekking fietsen, de acht zaligheden in Brabant, 85km, en laatste weekend een toer midden Limburg, 65km. Daar bleek dat Jos zijn trapas lager kraakte, hij kan Miek amper bijhouden. Beter nu dan in China, hier had Jos snel een nieuw bracket lagers er in gezet.

Nu is het dan bijna zover, na vele weekenden hard zwoegen aan de schuur en in de tuin, konden we vrijdag inchecken voor onze fietstocht Kunming naar Hanoi. Maar eerst moesten de fietsen nog worden ingepakt en de fietstassen. Dat was nog een hele klus. Het nam de halve zaterdag in beslag. Jos deed alle gevulde fietstassen bij de fietsen in de doos. De dozen met inhoud mochten max 30 kg wegen.

Niet te geloven maar om 20.00 uur waren we helemaal klaar met de voorbereidingen. Twaalf uur voordat we vertrokken! Nog nooit voorgekomen.

Zo 22 april.

Ad en Joke waren om 8 uur bij ons. De fietsdozen in de van geladen en naar Schiphol gereden. We konden gelijk naar de odd bagage door, geen rij voor ons. De dozen moesten daar gewogen worden, bleken beide dozen  5 kg te zwaar re zijn. Kosten 35 dollar per kg.

Jos heeft de dozen weer opengemaakt en uit beiden een fietstas uitgehaald. Deze bleken toch als handbagage geaccepteerd te worden. Inchecken en de douane ging ook snel. Niet heel Nederland heeft al meivakantie. Dit scheelt veel met drukte. In het vliegtuig kam Mieke langs een Chinese vrouw te zitten die toch een philipijnse bleek te zijn met goed verstaanbaar Nederlands. Vliegreis met Cathay Pacific van 11 uur tot Hongkong was goed te doen. Veel films bekeken, en goed eten, been ruimte is goed in economy klas bij cathay. Na Hongkong moesten we 5 uur wachten op onze vlucht naar Kunming, weer 3u. Die was iets vertraagd en was een nogal turbulente vlucht. De piloot maakte zelfs een doorstart bij de landing. Daarna zette hij het vliegtuig perfect op de grond. Zo een goede landing had ik nog niet meegemaakt ondanks de winden. Bij het  vliegtuig verlaten zagen we een Italiaan met een Ortlieb fietstas slepen. Zo herken je de mede fietser. Hij kwam van malesie, en was van plan om terug naar huis te fietsen, plande voor de winter terug te zijn in Europa. Dan moest ie wel zijn paspoort terug vinden in het vliegtuig! Dat had ie want bij de douane zagen we hem.  Zonder problemen erdoor en toen de fietsen opgepikt en met een busje naar holiiday in hotel in centrum Kunming, alles via awol geregeld.

We waren wel een beetje bekaf na deze lange reis, toch maar meteen de fietsen uitgepakt, waren toch al sweaty.  Daarna een shower en toen nog een kleine wandeling naar een soort Japanse tuin, die we vanuit hotelraam, 16de verdieping gezien hadden.  We kwamen langs een familie restaurant en hebbben daar nog wat gegeten, rijst met gehaktbal en frisse komkommersalade, smaakte prima, allen het bier was wel ff wennen. Toen naar hotel en bed in.

1. Mieke:
    24 april 2018
    Jullie kunnen reageren op onze verhalen
  2. Mieke:
    24 april 2018
    Kee doa.. de reis is begonne.. Hiel vol fietsplezeer en nog mier geniete...
    Wae volge uch 😉😉😉
    Zal zurge det alles glaad gestreke wuurtj🤪Hiel vol grt Will en Mieke
  3. Twan:
    24 april 2018
    Mooi begin van dit avontuur.
    En de fietsen ook heel gebleven neem ik aan.
    Dan nu tijd om te acclimatiseren en genieten!
    Veel succes, Moet kunnen. 🚲🚲