11 Auxerre Vezelay

15 september 2021 - Vézelay, Frankrijk

Woensdag 15 september, 75km,  bewolkte dag

Die nacht onweerde en regende het flink, toch goed dat ik heen kamer had.
Al vroeg wakker in hotel du Cigny, al heel vroeg hoorde koeien loeien, was ik aan het hallucineeren, ik zat toch in een grote stad, maar nee het bleek een boer die zijn koeien al vroeg in de ochtend naar de wei bracht.
De Carrefour Express tegenover werd ook al heel vroeg bevoorraad. Dan er maar heen en een ontbijt bij elkaar gesprokkeld, tot en met een koffie toe. Daarna weer inpakken, de fiets uit de garage gehaald en bepakt. Om 9u zat ik op de fiets richting Vezelay , de eerste veertig km langs een kanaal jaagpad. Net zoals Mieke & ik gedaan hebben in 2011, onze eerste fietstocht weer toen onze kinderen niet meer met pa & ma op vakantie wilden: kanalentoer rond Bourgndie.
Het weer zag er een beetje dreigend uit maar voorlopig bleef het droog, en als lekker maakertje heb ik Jelle & Carla een foto van een sluisje gestuurd. Zij zaten ook in Auxerre maar hadden 2 nachten geboekt, ik hoopte dat het weer mee zou vallen, better a day on the bike, than a night in hotel du Cigny! Na de ochtend pauze dreigde het even te gaan regenen, maar dat was slecht van korte duur en vrij licht. Jasje weer uit, het pad was heel mooi en bij en slinger in de rivier met hoge rotsen gestopt bij een fossiel vind plaats. Via Microsoft Translator kon ik mooi zien wat op de begeleidende borden stond.  Indrukwekkend vond ook de jong NL meid,ongeveer zo oud als Saray, die naast me stond. Zij had een bestelbusje, citroen berlingo, een groene nog wel, omgebouwd naar mini camper. Als je de voorsteel omloog deed kon ze rechtuit slapen, en aan een zijkant had ze een kastjes wand gemaakt. Alles in een weekendje knutselen, zo kan het ook.  Heb het maar door geappt’s naar Saray, leek me wel iets voor haar.

Daarna iets langer moeten zoeken voor een lunch plekje, maar toch gevonden bij een mooi sluisje met lighaventje. Volgens het Duits echtpaar had ik de beste plek gevonden. De boten zijn meestal gehuurd en mensen maken er een kanalen toer van. Een uiterst rustgevend iets, om de haverklap een sluisje , die je wel/niet zelf moest bedienen.
Nog een lange klim, met sanitaire stop, en dan was ik bijna in Vezelay, de pelgrimsplaats uit de middeleeuwen,  Hiet kwamen de routes bij elkaar om dan door te trekken naar de Pyrineeen via Nerves of Bourges.  Er was ook een Jacobs huis gevestigd, maar eerst ging ik de tent opzetten want Vezelay zelf had zo nauwe en steile straatjes dat je dat beter zonder bepakking kon doen.
De camping/auberge was wel leuk, en mijn tentje helemaal op het eind opgezet. Daarna het toeristische Vezelay in.  Maar goed dat ik me nog niet gedouchd had want het was inderdaad steil. De refugee bij het Jacobshuis bezocht, op de 2de etage, was een hele vloer ingericht met kaarten van de verschillende Jacobs pelgirm routee. Ook heb ik er het “Carrnet de Pelerin de Saint-Jacques” , het stempel boeje en een button gekocht, Daarna door naar de kathedraal, die helemaal boven het dorp lag. Kwam er nog een zwitserse mede fietser tegen, die ik later op de camping zag.Ze had veel regen gehad, ik zei dat het niet meer ging regenen, maar nadat ik de baseliek had bezocht en een biertje op terras nam, moest ik venwege een hevige regenbui onder de parasols vluchten.  Is ze weer nat geworen!
Noch een koed bierflesje gekocht en een stuk vlaai en terurg naar de campinng,alwaar ik zou gaan koken.  De zon scheen weer gelukkig, had het grndzeil net gelekt en was mijn slaapzak droog.  Overheerlijee macaroni met ansovis en cetchip gemaakt. Nog een kleine wandeling gedaan om 8u met mooi uitzichtspunten op de basiliek van Vezelay en om 21u de teent in.