22 Auvillar - Poulybon

26 september 2021 - Pouylebon, Frankrijk

Zondag 26 september,  Brocante Dimanche, 105 km, 900hm

Tsja slapen in een zaaltje met 3 andere oudere mannen die de Camino wandelen, wil wel eens wat gesnurk opleveren. Maar toch relatief weinig last van gehad, wel heb ik de deur van het balkon open gezet midden in de nacht, frisse lucht was welkom. Het regende die nacht behoorlijk.
De wandelaars moesten allemaal ongeveer 35km tot de volgende overnachting doen vandaag, dus sommige wilden vroeg vertrekken. Om 6u was onze Waal, Raymond, al zijn rugzak aan het pakken,  de tweede volgde niet veel later. Ik heb maar de podcast “het Oog” geluisterd, en toch nog weer in slaap gevallen. Om half8 ging ik ontbijten, dat hadden ze allemaal al bijna gedaan. Ik kwam aanzetten met mijn food voortas, de meeste zaten een serial yoghurt aan het eten, ean andere deed het werkelijk op water (of een soepje) en brood. Uiteindelijk was ik de laatste die uit de refugee ging om 8:15u , zo vroeg had ik nog nooit op de fiets gezeten, dus eerst maar naar de boulangerie en toen naar de bar voor bijbehorende koffie.  Zag nog 2 andere fietsers, maar zij reden net aan toen ik uit de boulangerie kwam. Blijkbaar in een hotel of zo gezeten.
Het was nog heiig en vochtig van de regen s’nachts. Dat gaf wel een mooie route, met prachtige beelden. Nog een paar reetjes de weg over zijn steken, en ook een paar jagers, ontsnapt dus. Ik haalde een paar van de wandelaars in, inclusief de man met de oortjes in die op het bed naast me lag.  Ja het ging goed, Bon Camino, en verder.  Een stevige klim volgende maar wel met prachtige uitzichten, met Miradoux als hoogte punt waar ik een koffie, mars en 2 postzegels kocht. Meer wandelaars passeerde hiier, dagjes mensen, kwam een echte Camino ganger tegen en die vroeg waar ik vertrokken was, Maastricht zet ik dan altijd, veel mensen kennen Maastricht wel.  Twan nog gebeld en gefeliciteerd met zijn verjaardag en via video call whatsapp laten genieten van het uitzicht. Hij zet in Tsjechië en was aan het werk op zijn verjaardag. Dat moet je toch anders regelen Twan, stelde voor zondag 3 okt er maar eentje op te drinken.
Hierna volgde een stevige afdaling met weer een klim, wordt er langzamer hand geoefend in, je moet vaart maken naar beneden en de snelheid zo veel mogelijk gebruiken helling op. Het doel was Lectoure voor de lunch te bereiken, 35km totaal voor de ochtend, en dat lukte.
Ik zag eeen brocante op een plein, waar ook een bar restaurant was, met op het eind een terras met prachtig uitzicht. Daar meer een koffie creme genomen, een tafeltje voor de lunch gereserveerd en verteld dat ik m 12u terug zou zijn. Even over de brocante rommeelmarkt geslenterd (prachtige oude Peugeot bromfiets gezien, foto) en toen nog naar de kerk, daar was een mis gaande, dus niet naar binnen. Ernaast lag het OdT en heb ik een stempel bemachtigd. De mis ging uit en heb een foto gemaakt, met de pastoor misdieners die de kerk uitkomen, met pal daarvoor een klein meisje wat onschuldig aan het spelen is, prachtig tafereel). Terug naar het terras om daar aan kippebout met frites & sla genomen, heerlijk en lekker snel. Een koffie na natuurlijk.
Helaas volgde daarna een snelle afdaling, wel in een mooi dal. Het klimmen en dalen ging wel even door. Om 3u was ik bij Castelrade, 70km gedaan, daar was inderdaad een open camping, maar ik wou door  naar montesqeue dan zou het de volgende etappes beter uitkomen. Draaide een straatje in om iets te drinken, zei de ober in onvervalst vlaams, “U fiets langs oude wegen”! Bleek het restaurant van een Belgisch echtpaar te zien, die vonden het een goed idee om een restaurant te hebben dat ook tussen 1 en 4u open was. Bij de Fransen is dan alles dicht, en het Belgisch restaurant zat val. Ik schatte de resterende route in, meeste zou vlak zijn langs de dalen, behalve de laatset 8km, dat was dan weer een heuvel over, maar dan zouden er minstens 3 campings zijn.  Bij een andere stop, een dorpje met een brocante, die kom je op zondag veelvuldig tegen, maar eens gebeld, oeps 2 van de 3 waren dicht, de derde een NL maar daar kwam ik later pas achter. Eerst maar eens gevraagd in het dorpje en voor de zekerheid bij een wc public de bidons en de camelbag met water gevuld, kon ik altijd wild gaan camperen. Camping Hotel le Haglet bleek gesloten te zijn, maar er zou 500m verderop wel een camping, hij bedoelde de Poulybon camping maar die was 3.5km verder. Maar bij een huis ingedraaid en gevraag, bleek een engelsman te zijn, die legde het wel goed uit bleek nog anderhalve km verder te zijn, terrain nature, stond erbij.
De camping Le Poulybon lag een stukje naar beneden, klein zijweggetje in, maar ja na 100 km doe je dat. Bleek een echte nature camping te zijn, Joop en Dominique runde ze pas 2 en half jaar, en hadden het niet makkelijk met die Corona maatregelen. Ik vond een prima blijk naast een houten terras met stoelen en stafel erop. Makkelijk met koken, snel tent op gezet en gekookt, had nog een pakje linsen, en van de camping kon ik een biertje krijgen. Daarna gedouched en toen naar de camping boerderij. Daar bleken nog meer gasten te zijn, ze verhuurde ook kamers. 2 echtparen, vlamingen uit Oostende en het Heuvelland zaten aan het avond eten. Ik wou alleen een biertje bij mijn eigen fromage dessert. Maar ik kreeg ook een ijsje aangeboden, lekker toch. Nog leuk gebabbeld met de Belgen en om halftien lag ik in bed. Sliep meteen