24 Morlaas - Oloron Saint-Marie

28 september 2021 - Oloron-Sainte-Marie, Frankrijk

Dinsdag 28 September, laatste etappe, 55km

Voor het slapen gaan, gisteravond, nog een hele tijd gediscusseerd met Raymon, de Oekraiense jongeman, die bleek Theologie te willen studeren. En jij deed de Camino vanaf Arles (Provence), maar had toch maar de trein naar Toulouse genomen. Nu was ie 8 dagen aan het wandelen en het toeval wilde dat ie Jean-Luc, de 61 jarige fransman, zowat iedere avond tegen kwam, dus hebben ze maar besloten om samen te wandelen.
Raymond was een intelligente jongen, die informatica gestudeerd had, maar zich aangetrokken voelde door het katholisme, christendom. Hij kwam uit een familie die best wel leger georienteerd was (hij had een T-shirt waarop groot stand A R M Y). Maar hij was nog zoekende wat ie met zijn leven wilde. Als wiskundige vertelde ik hem dat ik wel christelijjk ben/gedraag, maar dat ik eigenlijk een atheist ben. Hij verdedigde de theologie fel, hij oud ook een echt boek, het oude testament, bezig, in de rugzak. Voor de rest had ie best wel lichte spullen.  Natuurlijk kwamen we er niet uit, zulke essentiele vragen. Om half10 gingen we naar, Jean-Luc sliep al. De slaapzal had een bordje nood-uitgang dat nogal veel licht gaf, dus het was niet echt donker in de zaal. Ik kon ook niet in slaap vallen, uiteindijk heb ik een grote deken lans de zijkant van het stapelbed gehangen, zo had ik min of meer mijn eigen tent, en was het een stuk donker. Voor de rest goed geslapen.

Om 7u wakker en Jean-Luc had al koffie gezet, een sterke bak. Nog uitstekend ontbeten met de 2 wandelaars en om 8u vertrokken, nadat we tijdens het ontbijt over energie transitie gepraat hadden, electrische autos, hydrogen etc.  De beheerder kwam binnen, ik moest 10euros betalen en krijg mijn stempels. De pelgrim gite in Oloron was dicht, maar de beheerder wist een goed B&B alternatief. Dat heeft ie voor me gebeld en dat was dan ook gereserveerd, vannacht zou het waarschijnlijk regenen.

In Morlaas nog de bakker opgezocht en toen begonnen aan de laatste etappe, die ging eerst voornamelijk omlaag, vanuit NE boven langs Pau heen naar het ZW, en dan klimmetje omhoog naar Le Commanderie. Zo vermeed je de drukke stad Pau, en had je mooi uitzicht op de stad met erachter de Pyreneeen.  Tijdens de klim naar Le Comanderie werd ik ingehaald door een renner,  die vroeg me “hoe gaat het”. Bleek een 61 jarige fransman die vroeger een vriendinnetje had gehad in Eindhoven. Ook herkende hij de Jan Janssen fiets, was uit zijn jeugd ja. Al pratend hierover was de 2km helling van 7% zo genomen, en toen fietste ie verder.In Le Commanderie was geen cafe bar voor een koffie, dan maar 7 km verder naar Lasseube, waar wel een cafe was, maar geen restaurant (gesloten). Dus voor de laatste keer zelf mijn lunch gedaan, op een mooi plekje en om 13u voor de laatste 12km gegaan. De postbode ging ook lunchen op dezelfde plek.
De laatset 12km bevatte 3 klims van 6-8%, maar die heb ik vrij rustig gedaan. Ik had tijd genoeg, kon toch niet voor 4u de B&B binnen. Om 2u kwam ik bij Oloron aan, het stadje bestaat eigenlijk uit 3 quartairs, ieder met zijn eigen kerk etc. Het OdT ligt dan aan het centrale park, en verder komen er 2 rivieren samen. Eerst maar bij de eerste kerk,  Notre Dame, een restaurantje opgezocht en een dikke ijsbeker besteld. Daarna door naar het OdT om de stempels te halen, dat lag aan een mooi park, en daar heb ik vervolgens de tent opgezet om te drogen, was nat ingepakt bij camping Poulybon.
Daarna naar de oudste kerk gefiets,  de Cathedrale,  daar begon net een begrafenis. Alle mensen in het zwart met mondkapje op.  De kerktoren klok dreunde iedere 2 minuten.
Terug naar het B&B, bij de eerste kerk, dat bleek aan een zeer steile straat omhoog te liggen, gelukkig maar 80m, dat lukte.  Bleek weer op een slaapzaal van 6bedden te liggen, maar tot nu toe was ik de enigste. Lekker gedouched, ff met Miek gebeld, en toen terug de stad in voor de laatste kerk, Saint Croix, maar die lag boven op een heuvel top, en best wel steil, dus even op BC navigator gekeken om de minst steile route te vinden. Je had er wel fantastisch uitzicht over  de streek.
Tijd voor het avondeten, ik had een zaakje,  “Koffee & CO” met fietsen ervoor, al gespot. Daar eindelijke een lekkere entrecote met frites genomen, en nougat dessert. Alleen de koffie erna was iets minder, zou je niet verwachten van “Koffee & CO”.
Was inmiddels begonnen met regenen, gelukkig had ik het paraplutje bij me en het B&B was niet ver weg. Morgen nog een dag Pau, en dan donderdag met TGV naar huis.

1. Anja:
    28 september 2021
    Petje af! Volgend jaar verder.

Mooie kerken hebben ze in Oloron hè.
    Groet Jaap en Anja
  2. Hans Agterberg:
    29 september 2021
    Chapeau Jos. Goed gedaan voor een echte pensionada😀😀 Goede rustige reis terug morgen. Wij doen morgen ook laatste stukje met auto en caravan. Tot zaterdag.