10 Ligny Auxerre

14 september 2021 - Auxerre, Frankrijk

Dinsdag 14 september, 35km regenochtend & avond

We hadden verschillende chablis wijntjes genomen gisteravond op het terraa van monsinieur Niicolas, en een van de gasten was een chef (kok, een brit de volgmondig toegaf dat Breixit een hele grote fout is), en die maakte nog een mooi hapje (aaardappel puree met champignonts en nog wat verfijns). Ik moest er dus een keer uit vannacht om te plassen. Om 7u ‘s ochtends onweer en begon  het te regenen, dat is niet goed. Ik heb nog wat “Hotel Europa” gelozen, maar oom 8  me gaan wassen en meteen door naar de Supermarche om stokbrood te halen, was net een beetje droog.  Ontbijt benut op het terras van giseravond.  Ik had om 9u een telecall en wilde daar rustig zitten. Dat luke helaas niet, de franse Max club werd opgeheeld door een bus en ze kwamen bij het terras bijeen.  Dus ik met mijn oortje in naar achter, bij chemisch toilet dump. Stond ik wel droog, af toe kwam er nog een fransman langs, die zeidden dan natuurljk. Bonjour. De telecall ging prima, daarna mijn ontbijt afgerond. Ik had een latte machiatte met caramelsmaak, van de supermarche mee genomen, was een goede koffie vervanger. Ondertussen bleef het maar druppelen, dus ik bleef lekker onder het terras zitten en  las verder in “Hotel Europa” , soms is het verhaal wel langdraadig omdat Leonaz Pfeijffer nogal een ijdeltuit is, en van lange zinnen houdt.
Tegen 11u stopte het met regen, en fietste ik wat over de camping.  2 plaatsen achter me stond een interessance camper (Weinbeg Polar, op Ducato 2.3 basis). Die Weinberg campers zijn behoorlijk compleet en degelijk ingericht, eigenlijk beter dan de Possl’s. Hij had er een triangle trerkhaak (trekstang.nl) waaraan ie een Smart autotje kan koppelen.  De motor had ie laten tunen van 120 naar 160pk, en dat ging  prima.  was een camper uit 2017. Ik heb nog een blik binnenin kunnen werpen, ja dit zeu ook kunnen.
Het weer klaarde op en ik beslotot om de tent in te pakken, nat was ie toch. Om 11:45 had ik alles op de fiets en gaf ik de half lege fles sinasappelsap aan de overburen. De club Max kwam alweer terug, dus tijd om te vertrekken. Het was wel een stuk frisser, maar meteen na het dorp kwamen er flink wat hellingen van 5%, dat was me gisteren niet meer gelukt. Wel zag je nu wijngaarden komen, was wel mmi fietsen van het ene dorpje naar het andere.
Iets na 14u kwam in Auxerre, alwaar ik een hotel had geboekd, want het zou vannacht en morgenochtend ook weer regenen, dus vanavond maar Auxerre bekijken. Wat problemen met booking.com omdat ik maar 1 ipv 2 nachten wil boeken, maar om 17u kwam de bevestiging door. Het meisje van de receptie deed echt haar best, met google translate etc, want ze kende niet veel engels.
In de mooie kerken van Auxerre was geen stempel te behalen, dus dan maar naar Office du Tourisme, die lag bij de horloge poort, en de toren was ingepakt met steigers. bij het OdT een kaartje gekocht met de tegelpad route en die door stad heen gevolgd: ieder object heeft een nummer en de brochure gaf nadere toelichting. Deels wandelend en deels fietsend zo de hele stad gezien. Veel kerken en ook oude gebouwen met smalle straatjes.  Wat nog het meest opviel was toen het lyceum open ging, de middelbare school klassen jongelui kwamen massaal de straatjes in, en inderdaad, een groot gedeelte werd opgehaald met de auto, wat overkwam als een verkeerschaos. Met dit soort gedrag, al jong aangeleerd, worden de Franse steden nooit autoluw. Daarna een lekker terrasje genomen, en de NL pensionade stelletjes gade geslagen, je pikt ze er zo uit. Is natuurlijk wel een mooie periode om te bezoeken. Nog gevraagd naar een cosy , frans restaurant, maar die ze noemden waren dicht op dinsdag. Ook hetgene wat door het meisje van de receptie was genoemd, jammer want het zag er goed uit. Kwam uit bij La-Tour, maar dat bleek meer een fastfood ding te zijn, hoewel de inrichting dat niet verrade. Ik was wel wat vroeg voor franse begrippen, half7.  Normaal geen ze pas om 7u open. Het eten stond vrij direct op tafel, ging wel, snel de rekening gevraagd en een expresso ergens anders op terras genomen. De wederhelft gebeld, ondertussen was het gaan regenen, dus ik terug naar mijn typisch Frans hotel “du Cygne”, met een behang van voor de oorlog, geen ventilatie, een 19" tv, en maar 1 stopcontact. Wel kon ik mijn fiets stallen in de garage, daar wil je snachts niet ronddolen