9 Troyes Ligny-le-Chatel,

13 september 2021 - Ligny-le-Châtel, Frankrijk

Maandag 13 september. 65 km

Om 8u zou er ontbijt beneden zijn, inderdaad in een piep kleine ruimte , mensen met mondkapje op als ze hun dienblad vulde en aan tafel kon het weer af, wat een farce.  Dat dienblad heb ik natuurlijk stevig gevuld en nog een extra yoghurt voor onderweg.

Om 9:15 stond ik met fiets klaar op het autodek, ook de 2de verdieping zodat ik gewoon naar beneden kon fietsen. Eerst maar eens naar de Notre dame de St Pierre et Paul, met een aparte schatkamer, met het reliekschrijn van  St. Bernadius van Clervaux. Tja!!!!  Al dolend door de grote kathedraal kwam ik inderdaad, Jelle en Carla weer tegen. We moesten stil zijn in de kerk, dus ik heb nog een stempel gehaald bij de ingang van de kerk, nummer 3.

Daarna nog naar de markthal alwaar in een lokaal kaffeetje de mensen een koffie (of wijn al) dronken).  Ik ook een koffie genomen. Een fransman ging bij me zitten en maakte een praatje, zijn knie was kapot daarom fietjte ie niet meer. Op de tafel lagen grote schelpen als asbakken, zo een schelp is het symbool van de Sj Jaques pelgrims tocht. Die moest ik hebben en dan plakte ik hem op de tas van het slaapmatje!

Tocht ging verder over werkelijk mooie land weggetjes, geluncht bij een schuurtje me de plaatselijk Marie die wel gesloten was.

We kwamen zuidelijker en de het weer werd steeds beter.  Ik had de optie om na 45km of na 65km een camping te nemen. Het werd de laatste , camping munipucal Ligny-le-Chatel, een zeer leuke en kleine camping, met monsieur Nicolas die het terras zeer goed bedoende, een biertje met kaas plankje bv.  Ook draaide hij goede muziek, blues, George Thoregood, maar ook Paalo Conti, met Max.

De ene helft van de camping stond vol met franse campers, het leek de club “bijna daar” van omroep Max, net toen ik aankwam stonden ze met allen onder het terras. Ze waren er op uitnodiging van de burgemeester, het waren wel grote campers, die waar een een C rijbewijs voor nodig heb. Rusting mijn tentje opgezet , gedouchet en toen naar monsieur Nicloas, die de camping al 12 seizoenen beheerde. Een biertje en toen naar de supermarkt voor het avond eten: Tajine de Boeuf. Hoefde je slechts op te warmen in heet water.

Dit op mijn gemak gegeten en 's avonds nog naar het terras van monsieur Nicolas, waar verschillende tafeltjes vol zaten. Nicolas kreeg ze allemaal aan de wijn, we zaten dan ook vlakbij de Chablis wijnstreek. De burgemeester kwam ook, bleek een vrouw te zijn, die vooral de aandacht opvroeg, maar ja ze was wel Nicolas baas op deze camping Munipical.
Uiteindelijk bij een tafeltje aangeschoven met paar NL en een Brits stel (dat tegen de Brexit was). De man was een chefkok en ging laat op te avond nog een ovengerecht maken van restjes. Nou dat smaakte uitstekend.

1. Hans Agterberg:
    13 september 2021
    Goed bezig Jos, schiet al goed op. Leuk om je belevingen te lezen. Succes en veel plezier. Wij zitten nog in Spanje heerlijk hier.
    Groeten Hans
  2. Jan:
    14 september 2021
    Gaat prima zo te lezen ,hoe is het met je bips,je zit wel op schema.
    Nog vol plezier.
    Gr Jan