4 Givet Mouzon

8 september 2021 - Mouzon, Frankrijk

Woensdag 8 september, 110km, de Franse Meuse Ardennes

Camping was nogal rijkelijk uitgerust met lantaarnpalen. Daar wel iets wakker van gelegen, en natuurlijk de 2 biertjes die ik samen met Jean gedronken had. Er hing mist over de Meuse vanochtend, en de tent moest nog even drogen.  Op mijn gemak ontbeten en ingepakt. Ik moest gewicht kwijtraken, dus de “handige” waslijn met knijpers heb ik maar aan de buren gegeven. Dat was een ouder Belgisch echtpaar, die me gisteravond al een munt thee aanboden (biertje won dus). Ik kreeg een koffie van ze aangeboden. Ze hadden een oude camper, peugeot boxer, van 30j oud, voor 6000 euro op de kop getikt en hij bolde nog steeds, ze waren er al mee naar Portugal en dit was de 2de keer Frankrijk, die had zich dus al terugverdiend (misschien moet het wel zo). Hun dochter had zo een nieuwe een keer gehuurd en had heel goed moeten uitkeken met beschadigingen, hadden ze met die oude bak geen last van.

Daarna door naar de bakker voor wat brood en nog een bakje koffie, om half 11 begon ik te fietsen.  De Meuse maakte grote lussen door deze Franse Ardennen, soms kwam ie weer helemaal terug naar het begin en leek het of je niet veel verder was. Na 30 km een stop gemaakt bij een picknick plaats, waar ik een quiche met salade en biertje nam. Alleen was die man me vergeten, dus het duurde even. Ik was ook afgeleid door een belgische mtb’er die met een Scott Spark RC 900 world cup even zijn bidons kwam vullen. Was een fietsje van meer dan 7000 euro en hij maakte nog even een ritje voordat ie met zijn vriendin moest gaan kayakken (klint bekend!) Ondertussen kwam de quiche, toen ik wou betalen bleek ie 4 euro teveel besteeld, hij had zijn dag niet zei zijn vrouw. Als compensatie kreeg ik naast het geld een expresso aangeboden, dat smaakte wel.

Verder naar Charlesvilles-Mesiers, en stad die ik me nog herrinnerde van mijn eerste fietstocht met Jos Leenen, was toen 18j. Ik hoopte er een goede fietszaak te vinden waar ik een reserve buitenband van goede kwaliteit. Een paar gebeld maar dat viel tegen. Ondertussen had ik nog een volbepakte fietser ingehaald, bleek ie toch een betere route dan mijn gps gehad want ik haalde hem nog een keer in. Een praatje gemaakt, hij was onderweg naar huis, Lyon, en kwam van Noorwegen, een tijdje onderweg dus.

Verder richting Sedan,  vlakker meer open terrein, wind tegen. 5 km voor Sedan een bar, geen terras tt vinden. Soort brouwschuur en toch maar een Gerardsberg Blonde van 6.5 % genomen, die viel wel. Maar ik maakte een praatje met andere gasten en we kregen nootjes en jambon aangeboden. De bidons gevuld en nog 5 km naar Sedan, daar was er een soort kermis, het was inmiddels  half 6 en dacht wat te eten, maar alles was nog dicht of een soort friettent en daar had ik geen zin. het was nog 15km naar Mouzot daar zou wel een camping zijn, in Sedan allleen iets voor campers. Dus nog snel een McChicken burger genomen en verder. Ging wel door een mooi natuurgebied, maar het fietspad was een beetje verlegt en de route was nu 20 km. Beetje moe kwam ik in Mouzon aan was inmiddels half8 , zo laat was niet de bedoeling geweest. Bleek er geen camping te zijn, alleen een haventje met camper plaats. Ik had daar nog net een groen strookje gras achter een camper gezien, en ging naar het kantoortje. Kon ik me ook nog douchen , moest alleen snel zijn want ze ging sluiten om 8u. Gauw alles afgeladen en gaan douchen, wel lekker na zo een lange dag van 110km.  1 minuut voor 8 kwam ik uit de douche en kan de mevrouw afsluiten.

Had niet direct een maaltijd bij me, ben dus maar het dorpje ingelopen, maar het meeste was al dicht om half9 's avonds. Een lokaal was nog open en dat had dan ook nog terras tafels staan naast de kerk. Daar een soort pizza gegeten en een lekkere Leffe blond. Kwam dus toch goed, St Jacques! En ja een tip voor de boulangerie morgen ochtend.