5. Mouzon - Romagne

9 september 2021 - Romagne-sous-Montfaucon, Frankrijk

Donderdag 9 september, 65km

Zat om 8u al op de fiets, het zou gaan regenen vandaag, en vannacht had het al paar keer gedruppeld.  Dus optijd alles inpakken en weg, voor de gezellige Franse camperburen hoefde ik het niet te laten. Op naar de boulangerie tegenover de kerk, en daar du koffie grand, stokbroodje met jambon & fromage genuttigd. Het ontbijt dus.

Om 9u begin te tocht, die liep weg van de Meuse, en dus iets meer klimmen, ik had toch wel veel bagage met tent, slaapmat, -zak, kookgerei.  Mogelijk maar eens flink opruimen bij de volgende plek. Het zou vanmiddag gaan regenen, sterker nog hier en daar was de weg nog nat van een regenbui. Het leek of ik de buien ging inhalen dus na een 20 km maar een kleine pauze bij een verlaten kerkje.  Kwam er een NL fietstel langs, die waren op de weg terug, ze gingen ook via de Meuse en zouden in Dinant of Namur een trein nemen, man moest dinsdag op kantoor zijn. Ook hij vroeg zich af hoeveel bagage ik bij had. De route was zeer mooi maar verderop (LOW2 stuk) werd ie zwaarder. Weer door naar Dun-s-M, dat was maar 15km, en de regenwolken gingen de goede kant op. Om 12u was ik in Dun-s-M, 1km terug naar de Meuse moest je dan wel doen. Hier kon ik de LOW1 traject3 oppakken. In Dun-s-M zelf zag ik weer een fietstel, even gebabbeld. Bleek een stel uit Winterswijk, die 1 mei pas terug hoefde te zijn. Deden de route helemaal tot in Santiago en dan door naar Portugal. Ze hadden zeer goed material, band bijvoorbeeld 28inch schwalbe motion, de beste vollgens hem.  Ze waren zondag in Aachen vertrokken en blijkbaar had dus een goede keuze gemaakt door de velo19 maas route te doen.  Hun wel nog getipt op YR weersite en BackCountry Navigator

Bij een Italiaans restaurant zo een midi lunch van 13 euro gedaan, afgerond met een bakje expresso, en om 13u zat ik weer op te fiets voor het laatste stuk naar camping Gabrielle, getipt door het eerste NL stel vanochtend.  Daar aangekomen stond er “complet”, maar de enthousiaste inval kracht zei dat voor een fietser ze altijd plaats hadden ondanks de reserveringen, zo mag ik het horen. Ik kreeg ook meteen een biertje aangeboden. De camping was dan wel het dubbele van een munipical, maar ik kon hier mijn was doen, mezelf ff goed verzorgen, de LOW boekjes eens lezen, had ik nog niet gedaan. Het dorpje Romagna bleek in WO I aan het noordelijk front van het Verdun front gelegen te hebben. Op de camping zeiden ze dat er een prive museum was, door en NL, Jean-Paul de Vries. Die had over 25j alles verzameld van de WO I in deze streek, iets wat eigenlijk niet mocht van de Fransen.  Hier waren in totaal 450000 Duitsers en 550000 Fransen gesneuveld. In ook nog een 50000 Amerikanen, die in 1917 door het Duitse front braken. Er was een groot Amerikaans kerkhof, 2x Margraten, zeer goed onderhouden, en een iets kleiner en slechter onderhouden Duits oorlogs kerkhof. Moet de foto van het Amerikaanse kerkhof maar eens naar mijn Amerikaanse collega sturen, history repeats and I hope we Europe do not have to do the same in the current USA.

Inmiddels was het 6u geweest tijd voor het avond eten , een stokbrood met ei van vanochtend met daarnaast noch een portie macaroni met tomaat/olijven pasta, tja het gewicht moet omloog. Mijn zware tent haringen had ik afgegeven. Toen ik even voor ging vragen of ik mijn nog niet droge was ergens binnen kop ophangen, de originele eigenaren (vanaf 2001) waren inmiddels terug, bood de vrouw aan om ze door de drogen te doen, zo een oude staande ronde, die mijn moeder ook had. Maar hij deed het nog goed, een halve liter water kwam eruit. Daarna nog een de reisblog gewerkt en om 10 u naar bed, toch nog een volle dag.

1. Noor:
    9 september 2021
    Ha Jos,
    Wat leuk om je reis te kunnen volgen op deze manier!! Ik moet nog een paar dagen inhalen, maar ik ga het allemaal lezen. Veel succes met de reis, groeten -ook van Ruud- Noor
  2. Hans Agterberg:
    9 september 2021
    Hoi Jos,
    Wat een avontuur. We gaan je volgen. Veel succes en we hopen dat je veel gaat beleven.
    Groeten uit Spanje van Hans en Els
  3. Wim en Annie:
    10 september 2021
    Super Jos , wat een uitdaging , we gaan je volgen , veel succes verder , groetjes Wim en Annie Heythuysen .
  4. Ben:
    10 september 2021
    Mooi avontuur… misschien de buienradar op je Garmin installeren? Zet m op en misschien tot later deze maand. Groet uit Odessa!
  5. Twan:
    Hé Jos.
    Goed bezig, zowel met fietsen als met schrijven. Je maakt genoeg mee op een dag lees ik. Hopelijk niet al teveel materiaal pech meer. En een beetje mooi weer fietst ook wel lekkerder. Zet hem op! Moetkunnen!
    Groetjes Twan