13 Nerves St Amand Montrond

17 september 2021 - Saint-Amand-Montrond, Frankrijk

Vrijdag 17 september,  ochtend Nerves, middagje fietsen 75 km

best goed geslapen deze nacht. Om 7u wakker geworden en nog een Breaking Bad aflevering (Netflix download) bekeken. Om 8u de tent uit en Mieke weer gebeld toen ze in de auto zat. Zo krijgen we ons ritme! Ritme dat had ook de Zwitser Remo, hij was zijn tent al aan het afbreken, ontbijt had ie al gehad en alles werd in volgorde gedaan. Hij wou vandaag 120km doen dus dan moest je wel vroeg op pad gaan.
Was ik niet van pla, ik wou vanochtend Nerves stadje bekijken. Eerst maar een bakker gezocht, die vond ik en je kon er ook een latte machiatto to go nemen. Die onder in de tas en meegenomen terug naar de tent. Waar ik Remo jaloers naar zag kijjken. Alleeh he je bent wereldfietser of niet. Ik maakte nog een foto van hem voor zijn tent in zijn Santioga Compostella fietsshirt (in Santiago gekocht bij de enigste fietsenmaker daar). Hij gaf me zijn bussiness kaartje, met zijn 06 en blog site vermeld, ja Zwitsers georganiseerd!!
Ik wou de stad in maar zag nog een mooie Possl camperbus staan en even met de mensen gebabbeld wat ze wel en niet beviel aan de camper. Bleek het een collega van Ben Lich te zien, Martien Evers, ThermoFisher regional manager Equipment & Instruments. Hij had zelf ook eerst een camper gebouwd , 4 maanden werk, en gaf mij allerhande tips. Ook zou ie nog een Sketch tekening sturen email van zijn zwager die had een L2H2 zelf gebouwd. Kan nooit kwaad om een praatje te maken.
Om 10u zat ie op zijn fiets, en iets later fietste ik onbepakt terug de stad in, op zoek naar het klooster St Girald, met een … van Bernadette >>> die in Lourdes —20 keer Maria verschijniing had gehad , maar in Nerves haar resterende jaren had volbracht. Uiteindelijk gestorven aan tuberculose. De kapel met de lijkwade was wel indrukwekkend, er kwamen maar dan 500000 pelgrims per jaar naar haar graf kijken, ik had het geluk een paar donkere dames (negerinnen) in vol gewaad, voor de lijkwade te kunnen fotograferen.  Bij de refeguu nog een stempel gehaald en het adres doorgestuurd naar Jelle en Carla, want ze klaagde daar waarom ik niet in de refugee sliep maar op de camping. Tsja na 1000 hm nog naar de bovenstad met bepakking fietsen doe je meestal niet. Dus tipje voor Jelle & Carla.
Het museum heb ik niet gedaan, wel een fote van een soort Maria rots zoals je die ook in Lourdes hebt, hoef ik daar niet meer heen.  Hierna via het park, waar een Fransman me spontaan aanspraak over Matheui van de Poel de kleinzoon van Poulidorn, dat ie volgend jaar wel de tour zou winnen, door naar de kathedraal. Gelukkig had ik al een stempel, want er was niemand te zien die dat zou kunnen. Wel waren er groepjes van 5-6 kinderen met een juf/meester in de kerk die de opdracht hadden om toeristen zoals mij iets van de kathedraal uit te leggen. Ik versta geen frans, dus dat hebben we gedaan mbv Microsoft Translator. De kids vonden het geweldig. Hierna nog even door het stadje gefiets, wel  leuke straatjes, bij een pleintje nog een koffie gedronken en mijn reisblog bijgewerkt, boodschappen gedaan bij de MonoPrix met veel biologische producten met veel voedingswaarde. Kan ik de komende dagen vooruit. Terug naar de camping en daar die tent afgebroken. Om 13u zat ik weer op de fiets
we zouden wel zien hoeveer vandaag.

Algauw kwam ik bij de eerste beste kleine weg afslag een leuk frans restaurantje tegen dat het wel druk had. Ik kon door fietsen en dan later honger krijgen of nu alvast eten, en dan wat later fietsen.  Zo gedaan en een salade met lasagne en een dubbele expresso na, voor 17.80 euros.
Dus pas om half 3 starten met fietsen. Het zou vandaag 45 of 75 km worden afhankelijk of de camping open waren.  Eerst had ik een mooie route lang het kenaal, daarna langs een of ander kasteel met groot park, het was er teamelijk druk. Het jaagpad was een beetje hobbelig en de dubbelle exprosso werkte op mijn darmen.  Beleefde ik daar zo een Tom Dumoulin momentje, precies op tijd een paadje het bos in en schijten!! Alleen had Tom er nog de cameras bij, ik gelukkig niet. Daarna spoedig verder richting eerste stop, een sul stadje, waar wel een terras open was, had er inmiddels 40km op zitten. Een 0.0 biertje en wat benanen met energie repen naar binnen gewerkt moest er nog 40 De werste camping mogelijk verviel was dicht, dan maar door. Gelukkig was de weg vlak, liep langs een van de eerste kanalen gebouwd in Frankrijk, met zeer smalle sluizen. Was toendertijd hoofdtransport route, nog veor er spoorwegen waren.
Ik dacht een afkoriting te vinden,maar dat zou volgens BC nevigator een kiiezelweg worden, toch maar niet gedaan.  Om half6 nog een stop gemaakt en wat gegeten. Nu was hett nog 25 km, en met nieuw food moet dat te doen zijn, schatte dat ik om 7u bij de camping in Saint Amand Montrood zou zijn. Toch even de doorgaande weg gepakt, was niet druk meer om half 7 en de binnen wegen waren een beetje slecht.
Om 7u inderdaad bij de camping Roche Montroood aangekomen, een mooie plek gevonden , gedouched en nog snel wat rijst met quiona gekookt. Moest toch nog een bierje drinken op de verjaardag van mijn broer Ad. Dus terug naar het dorpje om in een cafe 2 heerlijke Affligems te drinken.
Proost Ad, dit is pas bike packing !!!

1. Hans Agterberg:
    17 september 2021
    Oos Jos heet gooie aard, werkelijk prachtige verhalen!
    We volgen je, zet m op naar de Pyreneeën.
    Els en Hans
  2. Jan:
    18 september 2021
    Het gaat jouw goed Jos,als je zo doorgaat is het een makkie.
    Wij zitten inmiddels ook weer in Frankrijk in La Bresse tja het blijft een mooie land
  3. Mieke:
    19 september 2021
    Sjoen om te laeze..veural doorgoan en blieve geniete👍