17 Leonard de Noblat. - Uzerche

21 september 2021 - Uzerche, Frankrijk

Dinsdag 21 september  de opklaringsdag,  65km 890hm

Goed geslapen in de refugee. Natuurlijk was ik als nederlander het laatst wakker, het franse stel was al bijna klaar met het ontbijt en de krasse Pierre begon net, hij had net de wasdroger weer aangezet. Gelukkig had ik al mijn was gedaan en droog, ook de fietskleren die ik aan hangers op de kamer had laten drogen.
Iets voor 9 had ik mijn fiets weer geladen, Pierre was nog bezig met de droger, dus hij mocht de boel of sluiten en sleutel inleveren. Ik ging eerst maar naar de supermarket Carrefour, 800m buiten het stadje, had ik gisteravond te voet nooit gevonden. Terug naar de oude kern, daar de bank proberen te beroven, was gesloten, bakker en nog een caffee-au-lait op het zelffde terras waar ik gisteravond met Docteur Danny had gezeten. Zou die ook al onderweg zijn. Gelukkig had ie mij de foto van Raymond Poulidor’s grafsteen ge’apps, hoefde ik dat niet meer te zoeken.
Direct uit het stadje een lange afdaling naar een oude brug, die versperd was, dus ietsje verder ver de nieuwe brug en dan weer terug. De gps route was hier fout.  Kwam ik Pierre nog een keer tegen, “Bon Comino Pierre” zei ik nog, hij herkende mee. Daarna volgede een lange klim van 7-8%, goed om dat smorgens te doen Daarna bleef de route goed op hoogte, afwisselend.dalend en stijgend. Middag pauze bij bar Le Tennesse, een burger met frites,. Goed dat ik op de BC Navigotor app had gekeken, want er waren weinig voorziening. Route boog net vor het dorpje af om 2 steile hellingen te vermijden. Was inderdaad goed gekozen de route. Om 15u kwam ik bij een spoorweg overgang, even pause, op de kaart gekeken en het bleek dat ik er al bijna was, Uzerche. Vandaag maar iets eerder stoppen en van de zon genieten. Net voor Uzerche vond ik een ijzerhandel en daar hadden ze nog een camping gaz blikje, vind je hier niet zomaar. Stadje in en bij de brug stond het bordje camping, maar die weg ging vrij steil omhoog. Daar had ik geen zin in, BC navigatoor gaf aan dat er een weg langs de Vezere rivier was richting camping. Klopte, het stadje lag op een rotskam en de camping bij een oude watermolen met een stroomversnalling. Bleek een kayak oefen circuit te zijn. Gelukking was de receptie open tot 17u en kon ik nog net gebruik maken van de wifi om dag 16 op de reisblog te zetten.
camping had een beneden en boven gedeelte, daar ging ik liggen met prachtig uitzicht over de Vezere en de watermdel met kayakbaan. Voorlopig was ik de enigste op de camping, behalve een mol die een plek een beetje had omgewoeld. Tent opgezet, me gecoucht, even met Mieke gebeld, was iets eerder thuis die dag. Daarna nog even stadje ooven in om schampoo, kaas en een biertje te kopen. En een postkaart voor Sjra van Montfort. Ze kon niet terug van 50euro, en de pinpas werkte ook niet. Dus ik in het cafe ernaast een biertje besteld en haar betaald. Zaten er ook stelletje NL mannen vlink te zuipen. Wat een apenkooi was dat, de ene blerde nog meer dan de andere. Je andere. Sommige mensen gingen er al voor weg, soms schaam je je voor je landgenoten.
Terug naar de camping, was inmiddels half7 en tijd om zelf te koken: ravionl en macaroni, beiden vanochtend ingekocht. Dat was een goede maaltijd, met emmertaller kaas na als dessert. Nog een kleine wanteling langs de Vezere, video call met Miek gedaan, zodat zij ook kn zien hoe mooi de camping lag. Hier moeten we nog een keer terug komen. Om 9u was hett donker en naar bed.