2 Gellik Namur

6 september 2021 - Namur, België

Maandag 6 september, 100km, kapotte buitenband

Prima geslapen, Koen net meer thuis hoen komen en ook de hand van de buren die volges Keen vannacht behoorlijk geblaft had.

Ik was om 7u wakken en Luna kwam al op de kamer snuffelen.

Ik naar buiten en daar zag ik dat de acherband weer lek was. Misschien toch niet goed gelakt. Dan maar opnieuw, bleek dat de zijwand van de achterband beschadigd was, waarschijnlik op de gravelpaden van gistern Nog eezoct en gevonden, naar echte Simpson plak, ik had blijkbaar de verkeerde. Die ging ik meenemen. Na het plakken een ei met hem als ontbijt genomen, samen met de gourmet koffie van onze buren. Daar wordt je wel wekken van, inmiddels was het 8u geweest en ging ik langzeem inpakken,  Keen kwam naar beneden, hij was redelijk wakker. Hem nog een paar foto’s van de Camper en onze Kayak laten zijn alwwar ik om 8:45u vertrok, via. Gellik centrujm en de kanaalbrug biinnen door naar Moppertingen richting. Tongeren om in Huy de Maas route op te pakken. Geen bakker gezien in Mappertingen en de brood automat was ook leeg.  Vie een N weg naar Tongeneren weer ik om 10 u arriveerde voor een kop koffie op het centrale plein. Zijn er 5 fietszaken in Tngeren maar allemaal dicht op Maandag, verdorei, 10km terug naar Borgloon zou er wel eentje open zijn, dan maar door. Alras passeerde ik de taalgrens, het was meteen te merken dat je in Wallonie zat, de wegen werden een stuk slechter en de dorpjes stiller. Helaas bleek per mijn achterbond op te spelen, en hij liep langzaam leeg.  Met mijn handpompje kon ik hem niet voldoende druk geven. Dan maar bij iemand aangebeld, bleek alleen vrouw des huizes aanwezig te zijn gestoord tijdens het zonnen, geen fietspomp! Toch maar weer geprobeerd, maar na 2km was het weer raak, had toen meer geluk was bij een man met bestelbusje en schuur met compressor. Hij zette zelfs een emmer water klaar en kwam met een strook plastic voor de zijkant van de band. Mijn reserve binnenband bleek een nl ventiel te hebben en was iets dikker, kwam ie met een accuboor en hebben we de velg voorzichtig iets uitgeboord. Daarna goed op druk opgepompt en toen kon ik weer verder.

Ik zat vlak onder het vliegveld van Liege want ik de grote jumbos zag je over de bomen scheren. Na de snelweg gepasseerd te zijn, daalde het via Amay af naar de Meuse, en zag verderop al de koeltorens van de kerncentrales van Tihange.  Dat was een beetje moeilijk te passeren, uiteindelijk fietste je vlak langs de koeltorens

Gevaarlijke plek hier, die kern reactors van Tihange, toch maar een restaurant met tuin genomen want ik had honger en het was al 2u geweest. Een flinke bief met frites genomen, expresso na natuurlijk.  Daarna verder, de band hield het nog. Maar bij Andesse werd ie weer slap,  en het handpompje paste niet. Kwam net een Waal aan op een e-step, en die ging wel even zijn fietspomp halen, duurde 5 min, ondertussen had ik het wiel er uit gehaald en de oude geplakte binnenband met frans ventiel er op gelegd.  Helaas passte zijn fietspomp ook niet, er zou een fietszaak zijn, maar via Google bleek dat ie ook op maandag gesloten was.  Ik moest volgens de Waal, naar de Grico gaan, daar hadden ze het.  Was 1km lopen met slappe achterband en de Grico bleek een bouwmarkt te zijn, geen buitenbanden, wel een goede fietspomp.  Die maar gekocht en de band op spanning, hoopte ik zo de laatste 15km naar Namur te kunnen doen.  Dat lukte met een 2 keer bijpompen.

Het hotel in Namur dat ik gebeld had, bleek bij het Casino te horen, onder de Citandel, met allemaal mannetjes in nette pakjes etc. Daar wou ik niet gaan met mijn fiets, dus nog even google kwam ik 500 meter terug by B&B hotel.  Even gezocht dat viel tegen, stond ernaast en maar gebeld.  De vrouw zij dat volgeboekt was, maar ze kwam naar buiten en wees naar de overkant van de Maas waar een aantal woonboten lagen.  Een van die hoorde ook bij B&B hotels en was een vriend van haar en die zou nog even komen.  Ik weer de voetgangers brug over met mijn volle bepakking en met een beetje zoeken kon ik tot aan de boot fietsen. Daar kwam Bernard van hotelboot mselisabeth.com, koste wel 100 eur maar dan had een kamer met uitzicht over de maas waterspiegel.  De boot was prachtig, kamer ook, met douche, en van Bernard kreeg ik een Leffe aangeboden en zou ik op het achterterras even bij kunnen komen. Zo gedaan, en nog een blikje bier uit de koelkast had ie klaargezet, met wat zoutjes, goed toch.

Fantastisch geslapen op die boot en morgenochtend naar de fietstwinkel die vlak bij lag voor nieuwe buitenband en 2 reserve binnenbanden!!!!