20 Labstide-Murat. - Castelnau Montratier

24 september 2021 - Castelnau-Montratier, Frankrijk

Vrijdag 24 september,  Vers en Lot dal, wild kamperen, 70km, 660hm

Good geslapen in de refugee. Om 7u waren de dames al aan het rommelen, ik stond om half 8 op, eerst een beetje Grand Hotel Europa gelezen, gaat over massa toerisme. In ieder geval niet over fietsers. Eerst maar naar de Carrefoure die net buiten het dorp lag om yoghurts te halen. Was om 8u de eerste klant die binnenliep.  Bleek dat je ook losse eierjeren kon kopen, een gebakken ei daar had ik wel zin in.  Ook nog even langs de boulangerie voor een croissant en 2 raissens broodjes.De canadese dames waren ook onderweg naar de Carrefoure.
De andere 2 franse dames waren al klaar met hun ontbijt, dus ik kon lekker die eierren in de pan doen. Het brood van 1d oud smaakte goed. De croissant bewaard voor later op de dag.
Om half10 had de fiets bepakt en kon ik vertrekken, die nieuwe remblokjes inremmen dacht ik.Maar het begon met een afdaling van 25 km tot aan Vers lang de rivier de Vers, prachtig, wel een beetje fris , dus toch maar extra fiets trui aangetrokken.
In Vers kon ik niet direct een bar voor een koffie vinden, dus  maar richting camping om langs de rivier aan een picknick bank zelf een koffie te zetten, de croissant had ik nog.
Bleek een pracht plek te staan, en een man was bezig een salade buffet aan het bereiden, een Duitse Sjoef,  (a la de Belgische MTB organisatie flowtrack we een aantal jaren geleden met MTB hadden gedaan.). Bleek van een duits reisbureau uit Oldenburg te zijn, http://www.dieLandpartie.de, die overal doorEuropa fiets ruizen organiseerden. De buffet tafel was bedoeld voor 60 duitse rentner die onderweg van Cahors waren, met e-bike, dat wel. No het buffet gingen zo door met de busjes naar Toulouse. De drukke Sjoef adviseerde me nog Letland en Estland, daar was ie in augustus nog geweest, ok noted.
De route ging daarna verder aan de andere oever van de Vers via een hoger gelegen pad met schitterend uitzicht over het dal. Voor Cahors raakte ik de weg een beetje kwijt, was het de 2 baans weg of het weggettje aan de andere kant van het spoor? Datt genomen maar bij een sluisje werd het toch meer een wandel / mtb pad, gelukkig duurde het niet te lang en kon ik wwer terug komen op de hoofdweg.  Net na 12u kwam ik in Cahors, waar het me opviel dat er veel mensen op de fiets waren. Leuke stad, tijd voor een de lunch bij “Les Petits Products” pal tegenover de kathadraal “Saint Etteinne”., die in de steigers stond.
Ik had tijdens het bos pas een pang geluid gehoord, en controlleerde mijn spaken, inderdaad in het achterwiel was er een kapot aan de kant van de remschijf en die moest er met een speciale sleutel vanaf gehaald worden voordat je er een nieuw spaak in kon zetten, heeft dus geen zin om reserve spaken mee te slepen. Gelukkig vond ik vrij snel een goede fietsenzaak, 7 Cycle, en hij ging gelukkig ook nog open om 14u, was er vijf voor 2. Dus zelf het wiel eruit gehaald, band leeg en toen ging de zaak open. De jonge kerel had het binnen 15min gedaan en vroeg er een tientje voor. Hij had ook nog gecheckt of er een slag in het wiel zet, gelukkig niet. Toen nog even een bank overvallen, cash nodig, en daarna via de mooie pelgrims brug uit Cahors.
Eerst nog een rustige weg, maar daarna op een drukke weg, met smal gemaakte rijbaan zodat de autos achter je moesten blijven hangen. Veel winkels, ik zag een Intersport, zo een grootte, waarin je verdwaald. Miogelijk hadden ze daar een opblaaskussen, het plakken was niet helemaal goed gegaan. Na wat heen en weer gevraag er inderdaad een gevonden, terug de kassa rij in. Die ging tergend langzaam, je hebt nog eerder een spaak vervangen, dan iets betaald bij de Intersport, want al de mensen moesten een kaart hebben. Ik NIET.
Was inmiddels 3u en ik wou nog door naar Moissac, maar dat zou ik niet halen. Eerst een lange matige klim, en je zat in een ander landschap, droog en veel minder bomen. Tegen 5u kwam in een dorpje aan waar een camping zou zijn, ik had wel al de campercar plaats gezien, daar zou ik ook eventueel kunnen staan. Bij het OdT probeerde de 2 meiden me te helpen aan een overnachting, maar ofwel heel duur (en voicemail) of te ver van de route af. Ik liet mijn camelback en die 2 bidons vullen met water en besloot te gaan wild camperen op de campercar plaats. Daar stond alleen een Spanjaard met een oude brandweer communicatie wagen omgebouwd tot camper: Agora was de naam.
De plek was best goed en lag tegen de achterkant van de gesloten camping aan. Nog even snel terug het dorp in voor een biertje en stokbrood en ik kon vooruit. Me met een washandje gewassen bij de kraanpaal, er lekte er in eentje in een open bak, en dat water was warm in de zon geworden. Bijna een douche dus. Daarna zelg gekookt , 2 gangen menu met kaas as dessert prima toch. Had ook in het dorpje naar restaurant kunnen gaan of een takeaway pizza. Maar dit was beter.
Nog even met de Spanjaard gebabbeld, mooie camper, 4x4 die hoog op de wielen stond. Helaas kon ie  geen Engels en mest MS Translate veelvuldig gebruikt worden.
O ja en ik heb ook de TGV geboekt voor donderdag 30 september, via fiets-mee.nl. Dat was zo geregeld, Dan heb ik nog 2 dagen speling, moet Kunnen.