LOW 0 De Voorbereiding

2 september 2021 - Weert, Nederland

0 De voorbereiding

Het speelde al een geruime tijd door mijn hoofd om, als ik eenmaal met pre-pensioen was, om een lange solo fietstocht te maken. Vanaf 1 augustus is dit werkelijkheid geworden en heb ik me een beetje verdiept in een pelgrims fietstocht naar Santiago de Castello te maken.  Dit zou dan ook in 2 gedeelten kunnen. Via de websites europafietsers.nl en santiago.nl kan men al veel info over de routes krijgen en ook hoe je zo een tocht kan doen en dan er een spirituele, of regilieuze of sportieve slag aan kunt geven.  Mieke moest 31 augustus weer gaan werken en ik zou dan toch meer op mijn eigen zijn. Een goede gelegenheid om zo een tocht te ondernemen.  Wel moest nog even de Alleveere neven & nichten dag op 2 oktober verder worden door georganiseerd maar dat lukte prima.

Er zijn verschillende pelgrims routes richting Santiago, het spaanse gedeelte is wel meestal dezelfde route, starten bij de Pyrieneeen , spaans of frans baskenland.  De routes door Frankrijk zijn ofwel ten westen van Parijs, de Jacobs route, of ten oosten van Parijs, Langs Oude Wegen (LOW) en Pelgrims steden. De laatste begint in Aachen/Maastricht en gaat dan via de Ardennen & Luxemburg naar Noord  Oost Frankrijk. De Ardennen ken ik al en er werd gemeld dat dat een stevig stuk fietsen was. Daar had ik geen zin in en besloot dan de Maasroute, Vevlo19, te nemen tot aan Dun-sur-Meuse.  Ik zou dan de eerste nacht via Gellik, mijn broer Jack woont daar, en dan via Tongeren naar Huy kunnen fietst en vandaar de Velo19 op pakken. Zo vermeed ik dan ook Luik, meestal niet zo een plezierige fietsstad. Dus heb ik op woensdag 1 september de LOW1 en LOW2 boekjes besteld en de gpx routes via europafietser.nl gedownload. Echter de Maas rouute gpx kon ik niet vinden.

Tijdens het afstruinen van het internet kwam ik Het Sint Jacobs genootschap tegen, santiago.nl.  Ze blijken verschillende regio clubjes te hebben en de regio Limburg hield een Saint Jacq info avond te houden op donderdag 2 september bij Grandcafe de Pauw te Roermond.  De eerste bijeenkomst sinds corona en je moest je wel van te voren aanmelden.  Zo gedaan en zo ging ik donderdag naar deze info avond, waar een 8 tal mensen opdaagden.  Meesten waren wandelaars die al geruime tijd met de voorbereiding bezig waren. En nog een andere fietser die de Jacobs variant al een keer gedaan. Wij zaten bij de fietsmentor Coen die de LOW al een keer gedaan had.  Al snel had hij door dat ik een ervaren vakantie fietser was en ging het meer over de andere dingen, hetgeen ik heel nuttig vond.

Coen had ook de gpx files van de Meas route en heeft die me toe gemaild. Ik heb hem beloofd deze blog via josemiek.reislogger.nl te delen.

1. J@ck van Alleveere:
    10 september 2021
    Violà, oos Jos is vertrokken met zijn fietstocht over het Franse deel van zijn camino naar Santiago de Compostella.

Download de Vevlo19 route op .GPX formaat via: