1 Weert Gellik

5 september 2021 - Gellik, België

Zondag 5 september, 70 km, de Grensmaas

Eerst moest ik zondagochtend even bijkomen van de gezellige buurt bbq. We waren pas om 1 uur gaan slapen.  Na een lekker ontbijt met mijn lieftallige echtgenote, kon ik beginnen met inpakken. Ik had de spullen al zo een beetje verzameld. Ik wilde eigenlijk de voortassen niet meenemen. Dat viel tegen, moest alles goed aandrukken en dan lukte het nog maar net. Krijg je als je ook een tent mee neemt, slaapzak en matje, kleine gasbrander en minimaal kookspullen. Maar ja we gaan naar Frankrijk en daar weet je het nooit. Uiteindelijk de fiets volgepakt, nog een keer erdoorheen en een paar dingen weggelaten, en de tent er boven op. Was toch wel veel voor alleen achter op de bagagedrager.

Een ding ontbrak nog, de powerbank, die zou Suzanne brengen, deze had ze woensdag bij Saray in Utrecht opgehaald die hem meegenomen had naar IJsland.  Saray had daar een schitterende week paardentrektocht gehad. Om 12:15 kon ik Suzanne & Marijn oppikken van het NS station in Weert, wel moesten ze gelijk door naar Marijn’s moeder haar oude huis, want mogelijk konden ze een wasmachine en droger overnemen. Mooi moment dus om de powerbank nog net op te pikken. Zo heb je dat ding nooit nodig, maar als je het nodig hebt moet je er wel wat voor regelen.

Mieke nog verrast met een mooie bos rozen, want ook de thuisblijvers gaan op pelgrims tocht, hadden ze mij verteld op de St Jacqes avond in Roermond!

Om 1u waren we uiteindelijk klaar om te vertrekken, Mieke zou meefietsen tot aan de eerste grenspaal ergens bij Stramproy. Maar we fietsten richten de forelvijver Neeritter onderlangs Stramproy en Haler. We kwamen bij de Dodendraad uit WO I. En daar passeerden we de grens wel 3 keren. Toch maar een foto genomen en bij de Forelvijver, een goede stopplaats, koffie met vlaai genomen voordat we afscheid ven elkaar namen.  Ik wilde de gravelbike route G112 van ons Ad nemen, naar Gellik en terug, die route kreeg ik bij Aldeneyck te pakken, een leuk dopje vlak boven Maaseik, waar ieder jaar het 2 de weekend van September de wijngaard opendag hield, een zeer leuk gebeuren waar we 2 jaar geleden met Saray heen waren gegaan. Een soort Siciliaaans doprfeest in de tuin van de wijngaard, met Italiaanse orkets erbij.

Iets beneden Maaseik ligt het bedevaarts oord Heppeneert waar ik mijn eerste Santiago Pelgrims stempel kreeg bij de sourvenirshop nabij het kerje.   Ik moest beloven dat ik na afloop van de LOW tocht nog een keer kwam groeten, zo gedaan.

Na Heppeneert  kwamen de gravelpaden. Dat gaat niet zo leker met een volbepakte fiets, dus toch maar iets meer de Maasdijk knopppunt route gedaan.  Onderweg was ik me aan het bedenken dat ik totaal geen pakruimte meer overhad om boodschappen te doen.  En de fiets was uit balans, achter te zwaar.  Mieke had weer gelijk.  Ik moet eens wat vaker naar haar luisteren. Ik heb haar gebeld nu ik nog niet heel ver weg was en gevraagd om de voor fietstassen te brenen bij Maasmechelen afslag snelweg. Dit zou het makkelijkst voor haar zijn.  We timede goed behalve dat Mieke de rotende bij Massmechelen driekwart nam ipv een kwart, moest ze weer keren en terug. Gelukkig kwam dat goed uit en kon ze weer naar huis om SJuul verder te wassen. Deze had zich weer eens behoorlijk vuil gemaakt. Ik weer verder richting Lanaken over nog meer gravelpaden. Niet zo goed voor de banden, en dat heb ik de volgende dag geweten. In Lanaken centrum bij het Bierpunt een pint genomen, had ik wel verdient nu 60 km, en Koen de jongste zoon van ons Jack een appje gestuurd dat ik er bjina was.  Koen was wel nog in Gellik, Jack & Carine zaten in Spanje, maar het was geen probleem  dat ik bleef slapen. Toch nog 10 km tot de bergstraat in Gellik, alwaar Koen de poort had geopend zodat ik meteen kon doorklimmen na de Bergstraat klim. Was van plan om een pizza te laten komen, maar Coen was met zijn vrienden eten en om 9u voetbal belgie Tsjechie te kijken in het fameauze Gillikse jeugdhonk waarschijnlijk. Dus maar een spaghetti carbonade, spekjes, uit Jack zijn koelkast genomen en die opgewarmd/gebakken. Smaakte best goed met een paar Jupiler pintjes. Een fijn douche genomen en kwam er toen achter dat mijn achterband lekte toen ik de fiets binnen wou zetten. Die nog maar geplakt en daarna de hond Luna nog een keer geaaid  tijden het terug kijken van de Fomule 1 te Zandvoort.  Heel NL was eufeurisch na Max Verstappen zijn overwinning, Daana vielen de oogjes dicht, toch nog 70 km gedaan vendaag!